Inleiding
Een deel van onze inkomsten bestaat uit provinciale belastingen en lokale heffingen. Daarvan is de belangrijkste de opcenten op de Motorrijtuigenbelasting, een provinciale belasting.
De provinciale heffingen mogen op grond van artikel 225 van de Provinciewet niet hoger dan kostendekkend zijn. Wij kennen de volgende heffingen:
- leges;
- ontgrondingenheffing;
- grondwaterheffing.
Opcenten Motorrijtuigenbelasting
Grondslag voor het heffen van opcenten is de Verordening op de heffing van opcenten op de hoofdsom van de Motorrijtuigenbelasting provincie Utrecht (vastgesteld door PS op 27 juni 2011).
In de Begroting 2019 is voor de opcenten een opbrengst geraamd van € 122,1 miljoen. Hierbij is uitgegaan van de raming van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in de meicirculaire Provinciefonds van 2018. In deze raming was nog geen rekening gehouden met de provinciegrenswijziging door de vorming van de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. Daarom is de verwachte opbrengt in de Voorjaarsnota bijgesteld naar € 124,5 miljoen.
Uit de eindejaarsopgave van de Belastingdienst, die de opcenten namens de provincie int, blijkt dat de werkelijke opbrengst over 2019 € 127,6 miljoen is. Deze hogere opbrengst is te verklaren door de genoemde provinciegrenswijziging en de toename van het aantal auto’s in de provincie Utrecht.
Precariobelasting en leges
De leges vinden hun grondslag in de Legesverordening provincie Utrecht 2018, vastgesteld door PS op 6 november 2017. De toe te passen tarieven staan in de tarieventabel bij deze verordening.
Uitgangspunt bij de vaststelling van de tarieven is dat deze maximaal kostendekkend mogen zijn. Dit wordt bij de vaststelling van de tarieventabel jaarlijks gecontroleerd met een hiervoor ontwikkeld rekenmodel.
De opbrengst per jaar is afhankelijk van het aantal ingediende aanvragen en wisselt daardoor sterk. Daarom is in de Begroting 2019 de verwachte opbrengst gebaseerd op de gemiddelde opbrengst van de laatste drie afgesloten kalenderjaren voorafgaand aan de begroting: € 474.436. De werkelijke opbrengst aan leges bedroeg in 2019 € 346.678.
In onderstaande tabel wordt de kostendekkendheid van de legestarieven over het jaar 2019 nader toegelicht.
Berekening van kostendekkendheid van de leges | |
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente 2019 | 385,7 |
---|---|
Inkomsten taakveld(en), excl. Heffingen 2019 | 0 |
Netto kosten taakveld 2019 | 385,7 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead incl (omslag)rente | 88,9 |
BTW | 0 |
Totale kosten 2019 | 474,6 |
Opbrengst heffingen (exclusief precariobelasting) 2019 | 346,7 |
Dekkingspercentage | 73% |
Ontgrondingenheffing
De Ontgrondingenheffing is een heffing voor het ontgronden zoals bedoeld in artikel 21f van de Ontgrondingenwet. De heffing is bedoeld om de kosten te dekken van schadevergoedingen en onderzoek wanneer onverwachte schade bij ontgrondingen ontstaan. De heffing wordt alleen geheven bij grote ontgrondingen waarbij daadwerkelijk kans op schade is.
De heffing vindt haar grondslag in de Heffingsverordening ontgrondingen provincie Utrecht 2002. Deze verordening (vastgesteld door Provinciale Staten op 25 februari 2002 en voor het laatst gewijzigd bij besluit van PS van 31 oktober 2011) is met ingang van 1 mei 2002 in werking is getreden.
De ontgrondingenheffing is € 0,04 per kubieke meter stoffen waarvoor vergunning of machtiging of een wijziging van een vergunning of machtiging is verleend. De heffing wordt alleen geheven voor ontgrondingen met hoeveelheden boven de 10.000 kubieke meter.
De verordening wordt als dat nodig is periodiek aangepast aan de hand van actuele ontwikkelingen.
De opbrengst is jaarlijks sterk wisselend en is afhankelijk van de omvang van de ontgrondingen in dat jaar. In de Begroting 2019 is de gemiddelde opbrengst geraamd op € 10.000.
De werkelijke opbrengst in 2019 was € 1.784.
Voor de ontgrondingenheffing geldt dat het tarief maximaal kostendekkend mag zijn. In 2019 zijn geen kosten gemaakt voor schadevergoedingen en onderzoek. Om die reden zal de totale opbrengst van de ontgrondingenheffing worden ondergebracht in de voorziening Ontgrondingenheffing. Met deze voorziening kunnen we toekomstige kosten voor onderzoek of te nemen maatregelen bij schade dekken.
Berekening van kostendekkendheid van de ontgrondingenheffing | |
Kosten taakveld – schadevergoedingen en onderzoek 2019 | 0 |
---|---|
Inkomsten taakveld(en), excl. Heffingen 2019 | 0 |
Netto kosten taakveld 2019 | 0 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead incl (omslag)rente | * |
BTW | 0 |
Totale kosten 2019 | 0 |
Opbrengst ontgrondingenheffing 2019 | 1,8 |
Dekkingspercentage | - ** |
* De kosten voor de uitvoering van vergunningverlening en toezicht en handhaving worden gedekt door de begroting van de Opdrachtgeversunit RUD en zijn opgenomen in de dienstverleningsovereenkomst met de RUD Utrecht. Van kosten voor overhead bij de provincie Utrecht is dus geen sprake.
** Omdat de kosten € 0 zijn, is berekening van percentage niet mogelijk.
Grondwaterheffing
De grondwaterheffing is een heffing voor het onttrekken van grondwater zoals bedoeld in artikel 7.7 van de Waterwet. De heffing is bedoeld voor maatregelen en kosten die verband houden met grondwateronttrekking en het infiltreren van water, het bijhouden van register, schadevergoeding en onderzoek. De heffing vindt haar grondslag in de Grondwaterheffingsverordening provincie Utrecht 2012 (vastgesteld door Provinciale Staten op 31 oktober 2011 en voor het laatst gewijzigd bij besluit van PS van 4 november 2013). Deze verordening wordt periodiek aangepast aan de hand van actuele ontwikkelingen.
Het tarief voor de grondwaterheffing is € 0,0153 per kubieke meter onttrokken grondwater.
In de Begroting 2019 is de opbrengst geraamd op € 1.160.000.
In verband met de verwachte extra opbrengst vanuit de gemeente Vijfheerenlanden is de totale verwachte opbrengst voor het jaar 2019 in de Najaarsrapportage bijgesteld naar € 1.334.000.
De werkelijke opbrengst was in 2019 € 1.232.561.
Ook voor de grondwaterheffing geldt dat het tarief maximaal kostendekkend mag zijn. Omdat de kosten in 2019 lager uitvielen dan de opbrengst, zal de het teveel aan opbrengsten van de grondwaterheffing worden ondergebracht in de voorziening (voorheen reserve) Grondwaterheffing. Hiermee kunnen we voorkomen dat de hoogte van de grondwaterheffing jaarlijks fluctueert. Bovendien kunnen in de toekomst hoger uitvallende kosten worden opgevangen.
Berekening van kostendekkendheid van de grondwaterheffing | |
Kosten taakveld – kosten maatregelen en onderzoeken 2019 | 700 |
---|---|
Kosten taakveld – schadevergoedingen en onderzoek 2019 | 22 |
Inkomsten taakveld(en), excl. Heffingen 2019 | 0 |
Netto kosten taakveld 2019 | 722 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead incl (omslag)rente | 251 |
BTW | 0 |
Totale kosten 2019 | 973 |
Opbrengst heffingen 2019 | 1.233 |
Dekkingspercentage | 125% |
Kwijtscheldingsbeleid
Voor de provinciale heffingen is geen kwijtscheldingsbeleid ontwikkeld. Wel kan in bepaalde gevallen tegemoet worden gekomen aan onbillijkheden van overwegende aard die zich bij de toepassing van de leges- en heffingsverordeningen voordoen.
Samenvatting Opbrengsten Belastingen en heffingen
Samenvatting opbrengsten provinciale belastingen en heffingen | 2018 | 2019 |
---|---|---|
Motorrijtuigenbelasting | 122.385 | 127.618 |
Precario en leges | 314 | 347 |
Ontgrondingenheffing | 23 | 2 |
Grondwaterheffing | 1.327 | 1.233 |
Totaal | 124.049 | 129.200 |