Programma 5a. Bereikbaarheid exclusief OV

Indicatoren

 Indicatoren

Naam indicator

Omschrijving

Streefwaarde

2018 realisatie

2019 begroot

2019 realisatie

Onderhoudstoestand van wegen (1)

Percentage wegen wat minimaal voldoet aan kwaliteitsniveau B

95%

95%

95%

94%

Onderhoudstoestand van bruggen en viaducten (1)

Percentage kunstwerken wat voldoet aan minimaal conditieniveau 3

100%

100%

100%

100%

De tijdsduur dat wegen niet beschikbaar zijn door wegwerkzaamheden (2)

Percentage van de tijd en kilometers dat de wegen beschikbaar zijn voor verkeer

99%

99,8%

99%

99,9%.

Het oponthoud gedurende de dag (3)

De vertraging vermenigvuldigd met het aantal voertuigen

Dalende trend

1.426.226 voertuig-verliesuren

afname

n.n.b.

Het oponthoud gedurende de spits (4)

De factor van de reistijd tijdens de spits in vergelijking met buiten de spits

≤ 2

n.n.b.

≤ 2

n.n.b.

De voorspelbaarheid van reistijden (5)

De hoeveelheid ritten waarbij de maximale extra reistijd niet hoger is dan 20% van de normale reistijd

≥ 95%

97%

 ≥ 95%

97%

De bereikbaarheid van belangrijke werklocaties met de auto (6)

De bereikbaarheid met economische kerngebieden als bestemming

≥ 50 km/u

49,8 km/u

≥ 50 km/u

50,1 km/u

Het aantal reismogelijkheden van en naar knooppunten (11)

Het aantal reismogelijkheden van en naar knooppunten

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

Het gebruik van knooppunten (12)

De mate waarin vraag en aanbod van knooppuntvoorzieningen op elkaar aansluiten

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

Fietsafstanden ten opzichte van de hemelsbrede afstand (13)

De reistijd tov de hemelsbrede afstand van en naar belangrijke school en werklocaties

≤ 1,20

1,26

≤ 1,20

1,26

De wachttijd bij verkeerslichten (14)

Op basis van de gemiddelde wachttijd

Snelfietsroutes: max. 30 sec. Hoofdfietsroutes: max. 60 sec. Overige fietsroutes: max. 120 sec.

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

De kwaliteit van fietspaden (15)

Op basis van breedte, verharding en doorstroming

90% in 2028

88%.

n.n.b.

92%

Het aandeel mensen dat op de fiets naar het werk gaat (16)

Aandeel woon-werkverplaatsingen dat met de fiets gemaakt wordt

53% in 2028

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

De bereikbaarheid van belangrijke werklocaties met de fiets (17)

De bereikbaarheid met economische kerngebieden als bestemming

≥ 15 km/u

11,6 km/u

≥ 15 km/u

11,6 km/u

Het aantal verkeersdoden (18)

Aantal in de provincie Utrecht door verkeersongevallen

Dalende trend

31

afname

n.n.b.

Het aantal ernstig verkeersgewonden (19)

Aantal in de provincie Utrecht door verkeersongevallen

Dalende trend

1833

afname

n.n.b.

De bereikbaarheid van belangrijke werklocaties voor vrachtverkeer (20)

De bereikbaarheid met economische kerngebieden als bestemming

≥ 50 km/u

50,1 km/u

≥ 50 km/u

50,1 km/u

Het aantal hectare watergebonden overslaglocaties (21)

De beschikbare capaciteit

Een toename

n.n.b.

toename

n.n.b.

De geluidsbelasting van woningen langs provinciale wegen (22)

Op basis van modelmatige berekeningen in dB(A)

100% voldoen aan de norm

n.n.b

100%.

n.n.b

De luchtkwaliteit (23)

Uitstoot van stikstofdioxide door verkeer

100% voldoet aan de norm van 40 µg/m3

n.n.b

100%

n.n.b

De luchtkwaliteit (23)

Uitstoot van fijnstof (PM10) door verkeer

100% voldoet aan de norm van 16 µg/m3

n.n.b

100%

n.n.b

De luchtkwaliteit (23)

Uitstoot van fijnstof (PM2,5) door verkeer

100% voldoet aan de norm van 10 µg/m3

n.n.b

100%

n.n.b

De CO2-uitstoot van verkeer en vervoer (24)

Uitstoot van CO2 in de provincie Utrecht

Dalende trend

n.n.b

afname

n.n.b

De benutting van verschillende modaliteiten per gebied (26)

De verhouding tussen de intensiteit en capaciteit van alle modaliteiten op (vaste) trajecten van/naar economische kerngebieden

De streefwaarden wordt bepaald op basis van de optimale intensiteit/capaciteit-verhouding per modaliteit

n.n.b

n.n.b.

n.n.b

De verhouding tussen het gebruik in de spits en daarbuiten (27)

De verhouding tussen het gebruik in dal- en spitsuren van alle modaliteiten op (vaste) trajecten van/naar economische kerngebieden

De streefwaarde wordt bepaald op basis van het aantal reizigers in de spits versus het aantal reizigers tijdens de dalperiode

n.n.b

n.n.b.

n.n.b

Het efficiënt gebruik van kruispunten (28)

Betere benutting kruispunten en aansluitingen

Het aantal verwerkte voertuigen op kruispunten en aansluitingen neemt toe bij een gelijkblijvende inrichting

n.n.b

n.n.b.

n.n.b

* Op basis van voorlopige knelpuntanalyse
Deze indicatoren zijn vastgesteld met het Mobiliteitsprogramma in juli 2018. De uitwerking hiervan is belegd bij de
Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) waarin wij samenwerken met andere overheden en
wegebeheerders. De waarden komen voor de zomer van 2020 beschikbaar en worden dan gedurende de looptijd van het programma geactualiseerd.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18