Paragraaf Projecten

1.3 Omgevingswet

Inleiding en historisch perspectief
In het fysieke domein gaat veel veranderen de komende jaren met de komst van de Omgevingswet. Voor de
inwoners en de overheid. De wet heeft de volgende verbeterdoelen:
· Het vergroten van de inzichtelijkheid, de voorspelbaarheid en het gebruiksgemak van het omgevingsrecht.
· Een samenhangende benadering van de fysieke leefomgeving, in beleid, besluitvorming en regelgeving.
· Een verruiming van de bestuurlijke afwegingsruimte door een actieve en flexibele aanpak voor het bereiken
van doelen voor de leefomgeving.
· Het versnellen en verbeteren van besluitvorming over activiteiten en projecten in de fysieke leefomgeving.

Voor de provincie heeft de komst van de Omgevingswet aanzienlijke gevolgen voor alle kerntaken. We krijgen
niet alleen nieuwe instrumenten, zoals de omgevingsvisie. We moeten bijvoorbeeld ook onze dienstverlening
digitaliseren en onze manier van werken aanpassen. De laatst gepubliceerde datum voor de inwerkingtreding van de wet is 1 januari 2021. De minister heeft dit in een brief namens het kabinet aan de eerste kamer laten weten. In een brief aan de kamer van november 2019 heeft de minister laten weten dat de definitieve beslissing over de datum van inwerkingstreding medio 2020 genomen wordt op basis van de stand van zaken op dat moment.

Doel van het programma is de provincie Omgevingswetproof te maken. In 2019 ligt de focus op het opstellen van de conceptversie van de omgevingsvisie en -verordening voor de hele fysieke leefomgeving. De basis hiervoor is het koersdocument (2018).

Met het uitvoeren van de vijf projecten die hieronder staan toegelicht, zorgen we dat de provincie klaar is voor de Omgevingswet. In onze veranderaanpak staan drie pijlers centraal:
· Leren door te doen
· Kort cyclisch resultaten bepalen en realiseren
· Samenwerken met partners

Omgevingsvisie en –verordening
In 2019 is gewerkt aan het concept-ontwerp van de omgevingsvisie en -verordening. Deze zijn eind 2019
opgeleverd. De PlanMER loopt hier parallel in mee (de eerste contouren zijn ook eind 2019 opgeleverd) en
is/wordt actief betrokken bij het opstellen van de omgevingsvisie en -verordening. Ook zijn er in 2019 ongeveer
vijftien ambtelijke en bestuurlijke participatiebijeenkomsten rond de omgevingsvisie/-verordening georganiseerd.

Beoogde resultaten 2019

Gerealiseerde resultaten 2019

Het opstellen van een concept omgevingsvIsie en -
verordening.

Eind 2019 is het concept-ontwerp
omgevingsvisie en –verordening opgeleverd.

Er zijn minimaal drie participatiebijeenkomsten
georganiseerd, waarbij we de Utrechtse samenleving
nauw bij betrekken.

Er zijn ongeveer vijftien
participatiebijeenkomsten georganiseerd.

Het opstellen van een interactief digitaal
milieueffectrapport (planMER) dat bijdraagt aan de
besluitvorming over de OmgevingsvIsie en –verordening.

De planMER wordt parallel aan het ontwerp van
de omgevingsvisie en verordening opgesteld.

Vergunningverlening, toezicht en handhaving
In 2019 is gewerkt aan de veranderingen die voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VHT) nodig zijn
door de komst van de Omgevingswet.
Bestuurders VTH hebben in het bestuurlijk Provinciebrede Samenwerkingsoverleg afgesproken om onder de
noemer ‘Een overheid’ op zes voorgestelde onderwerpen/projecten de samenwerking uit te werken en uit te
voeren. Hiervoor zijn inmiddels werkgroepen actief waarin gemeenten, waterschappen, provincie en andere
overheidspartners meedoen. Daarin wordt onder andere gewerkt aan samenwerkingsafspraken voor de hele
provincie die eind 2020 ter vaststelling worden voorgelegd.

     Beoogde resultaten 2019

Gerealiseerde resultaten 2019

De implementatie van de veranderopgave VHT is in

uitvoering

De implementatie van deze opgave is in
uitvoering.

Digitaal stelsel Omgevingswet
In het project Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) helpen we bij de digitalisering en aanpassing van de
informatievoorziening van de andere projecten van het programma Invoering Omgevingswet. Daarnaast heeft het DSO eigen activiteiten om aan te sluiten op het landelijke stelsel. In 2019 is samen met IPO het traject Samen Oefenen opgestart om met alle provincies en leveranciers klaar te zijn voor het digitaal publiceren van onze omgevingsvisie en -verordening.

Mede vanuit onze provincie is een interprovinciale richtlijn opgesteld om onze verordening in het Omgevingsloket te annoteren/digitaal leesbaar te maken. Dit is vastgesteld in AAC-ROWW.
Ook is in 2019 een gezamenlijke regionale agenda voor de informatie-aspecten binnen VTH tot stand gekomen.
Om onze provincie Omgevinsgwetproof te maken, is verder gestart met een project voor de noodzakelijke
upgrade van het zaaksysteem.

     Beoogde resultaten 2019

Gerealiseerde resultaten 2019

Er is software beschikbaar en toepasbaar voor het
opstellen en publiceren van de digitale omgevingsvisie en –verordening.

Utrecht heeft samen met IPO veel initiatief
genomen om het traject Samen Oefenen op te
starten om met alle provincies en onze
leveranciers klaar te zijn voor het digitaal
publiceren van onze Omgevingsvisie en -
verordening. De ontwikkeling van de software
was eind 2019 nog niet klaar en loopt door in
2020. Deze volgt de landelijke ontwikkelingen.

Er is een structuur opgezet met definities die in de
omgevingsverordening worden gebruikt.

Deze structuur is opgezet en ingevoerd. Met
name vanuit Utrecht is een interprovinciale
richtlijn opgesteld voor het annoteren/digitaal
leesbaar maken van onze verordening in het
Omgevingsloket. Dit is vastgesteld in AAC
ROWW.
Intern is de werkwijze voor het objectgericht
schrijven met onze planjuristen uitgewerkt.

De implementatie van de (op dat moment bekende)
veranderopgave voor de digitale aspecten van VTH is in uitvoering.

De veranderopgave voor de digitale aspecten is
in uitvoering en gedeeltelijk operationeel. De
vergunningchecker (vragenboom) voor de
Kapvergunning is ingericht en staat binnenkort
op de website.
Alle voorbereiding voor aanbesteden van de
noodzakelijke upgrade van het zaaksysteem
zijn gedaan.

Het verzenden van de omgevingsvIsie en –verordening voor publicatie in de landelijke voorziening is voorbereid.

Een eerste proefverordening is gepubliceerd in
de landelijke testomgeving vanuit de
plansoftware. De leverancier is gemandateerd
voor publicatie en heeft de provincie
aangesloten. De voorbereiding is hiermee
afgerond.

Aanpassen manier van werken
Om de werkwijze van de medewerkers en het bestuur aan te passen aan de Omgevingswet, is in 2019 de
focus verlegd van verkennen naar experimenteren en concretiseren. Hiervoor zijn verschillende activiteiten
geweest:
· Er is een succesvolle pilot uitgevoerd waarin het toekomstige werkproces voor het wijzigen van de
  omgevingswetverordening (lean) in beeld is vormgegeven.
· Voor de acht belangrijkste werkprocessen van de Omgevingswet zijn proceseigenaren benoemd.
· Er zijn opdrachten verleend voor het uitvoeren van korte verkenningen van het werkproces.
· De verkenning voor het monitoren van beleid en evaluaties en voor het wijzigen van de omgevingsvisie zijn
  afgerond.
· Er zijn verschillende trainingen georganiseerd gericht op het overdragen van kennis van de wet, de
  veranderopgave en het ervarend leren zoals teamtrainingen en reflectiesessies over de resultaten van OW
  experimenten in relatie tot onze toekomstige werkprocessen.
· Over zeven casussen is tijdens het PRIP (provinciaal initiatieven platform) een integraal besluit genomen.
  Het PRIP is een werkvorm waardoor integraler en sneller beleidsafwegingen op basis van een (ruimtelijke)
  casus worden gemaakt. Hierbij worden kansen worden gekoppeld en belangen afgewogen zoals onze
  provinciale visie en het opgavegerichte werken verlangen
· Er is een E-learningstool ontwikkeld met een basiscursus over de Omgevingswet. Deze tool is klaar voor
  provinciale medewerkers.

     Beoogde resultaten 2019

Gerealiseerde resultaten 2019

Er zijn ongeveer acht workshops gehouden over het in beeld brengen van de werkprocessen.

De werkprocessen zijn in beeld gebracht. Voor
acht werkprocessen zijn proceseigenaren
benoemd. Voor het uitvoeren van de workshops
is een pilot geweest met twee werkprocessen.
De werkprocessen worden in 2020 verder
uitgewerkt, omdat dan ook duidelijker is hoe
deze processen er daadwerkelijk uit zullen zien
en de bemensing voor deze uitwerking op orde
is.

Ongeveer vijf te veranderen werkprocessen zijn
beschreven (incl. procesverantwoordelijkheid).

Twee verkenningen van de te veranderen
werkprocessen zijn afgerond, de overige volgen
in 2020 (zie ook bovenstaand punt).

Er zijn minimaal vier trainingen/games georganiseerd voor kennisoverdracht en het ervarend leren gericht op het aanpassen van werkprocessen en/of houding en gedrag.

Er zijn ongeveer tien workshops en
(team)trainingen georganiseerd. De workshops
hebben inzicht gegeven in de veranderopgave
van de Omgevingswet voor het betrokken team.

Nationale wet-, regelgeving en visie
Nationale Omgevingsvisie (NOVI)
Met de NOVI geeft het Rijk een langetermijnvisie op de betekenis, toekomst en de ontwikkeling van de fysieke
leefomgeving in Nederland. In samenwerking met regionale partners hebben wij proactief input geleverd voor de
NOVI, onder andere door te reageren op conceptversies, position papers aan te bieden en gezamenlijk
gebiedsdialogen te organiseren. Zie verder paragraaf 1.1.3 gezamenlijk agenderen en programmeren.

     Beoogde resultaten 2019

Gerealiseerde resultaten 2019

In de Utrechtse regio zijn minimaal drie bijeenkomsten gehouden over de Omgevingswet voor ambtenaren, bestuurders en/of volksvertegenwoordigers van
Utrechtse netwerkpartners en zijn
samenwerkingsafspraken gemaakt voor de invoering van
de wet.

Er zijn ongeveer vijftien bijeenkomsten in de Utrechtse regio gehouden over de invoering van de wet en onze de provinciale verordening.

Er is een zienswijze op de Ontwerp Nationale Omgevingsvisie (NOVI), er is een Omgevingsagenda
landsdeel Noordwesten en er is (via het IPO) een bestuursakkoord met koepels en het Rijk over de NOVI
(zie ook paragraaf 1.1.3).

Provincie Utrecht en IPO (mede namens provincie Utrecht) hebben bij het Rijk een zienswijze op de Ontwerp NOVI ingediend.
Partijen in landsdeel Noordwest hebben afgesproken voorjaar 2020 te kijken wanneer en hoe resultaten uit lopende Rijk-regiotrajecten in
een Omgevingsagenda terecht gaan komen.
Ook is het IPO nog in overleg met Rijk en andere koepels over samenwerkingsafspraken
voor de NOVI. Zie paragraaf 1.1.3

Er zijn alerte reacties (samen met de IPO-partners) opvoorstellen voor (aanpassing van) wetgeving, zoals de Omgevingsregeling en het Invoeringsbesluit waarvoor consultatie is voorzien in 2019.

De provincie heeft in de loop van het jaar bijgedragen aan de IPO-reactie bij de consultatie van: (1) de Aanvullingsbesluiten voor respectievelijk Bodem, Natuur,
Grondeigendom en Geluid, (2) de digitale standaarden en (3) de Omgevingsregeling

Er is meegedaan aan twee tot drie experimenten voor het testen van de uitvoerbaarheid van wet- en
regelgeving, onder andere gericht op de toepassing van voorbeschermingsregels (= bescherming van provinciale belangen in situaties dat de omgevingsverordening nog niet is geïmplementeerd in een gemeentelijk omgevingsplan).

De provincie heeft meegedaan aan vier botsproeven waarbij nieuwe regels zijn getest op praktijkcasussen (duurzame energie, uitbreiding verstedelijking en UNESCO werelderfgoed NHW, Regelgeving Natuur (Besluit kwaliteit leefomgeving)). Daarnaast is een pilot uitgevoerd om de standaarden te testen (invoering deel Omgevingsverordening in
DSO)

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18