n 2019 is strak gestuurd op de risico’s die samenhangen met dit complexe project. Onder meer op de tijdige
levering en in bedrijfstelling van de trambeveiligingssystemen. Maar ook op technische tekortkomingen die de
aannemer moest oplossen en de opleverdossiers van de aannemer. Verder is er veel energie gestopt in de
integratie van alle systemen en het aantonen van een veilige werking en vastlegging daarvan in de integrale
Safetycase. Tijdrovende processen, waarover veelvuldig is afgestemd met de bevoegde instanties om een tijdige veiligheidsbewijsvoering en bijhorende vergunningen te verkrijgen en de exploitatie te mogen starten. Op een vastgesteld aantal restpunten na dat in 2020 verder afgehandeld wordt, zijn de geïdentificeerde risico’s adequaat aangestuurd en beheerst.
In Utrecht Science Park is nauw samengewerkt met onder andere Universiteit van Utrecht, Hogeschool Utrecht
en Universitair Medisch Centrum. Om voor zo min mogelijk overlast te zorgen tijdens de realisatie zijn in de
bovenbouw van de railinfra maatregelen genomen om de (zeer) gevoelige meet- en behandelapparatuur in de
Uithof niet te verstoren door mogelijke elektromagnetische interferentie (EMI). De EMI-testen in 2019 hebben
aangetoond dat de verstoringen grotendeels binnen de overeengekomen normen passen. Om de laatste
zwerfstromen aan te pakken, wordt in 2020 nog een beperkt aantal maatregelen genomen.
Bij de provincie is een aantal projecten gerealiseerd die een randvoorwaarde waren om tram 22 op tijd in
exploitatie te kunnen nemen. Het grootste project was de bouw van een nieuwe tramremise (NTR). Hier wordt het materieel gestald, onderhouden en getest. Op 28 november 2019 is de NTR tijdens een feestelijke bijeenkomst officieel in gebruik genomen. In 2020 wordt het buitenterrein verder afgewerkt en wordt een open dag voor belangstellenden georganiseerd.
Verbeterplan organisatiegereedheid
Het verbeterplan naar aanleiding van de audit Systeemintegratie en organisatiegereedheid Uithoflijn van Horvat & Partners en Deloitte is in 2019 afgerond. Gedeputeerde Staten hebben een verantwoordingsrapportage
vastgesteld die aan de staten is aangeboden. Het verbeterplan is daarmee afgesloten.
Bewustwordingscampagne komst Uithoflijn/veiligheid
Het Uithoflijntracé loopt door een gebied van Utrecht waar bewoners niet gewend zijn dat er een tram rijdt.
Daarom heeft de projectorganisatie Uithoflijn een bewustwordingscampagne opgezet en uitgevoerd. Dit om ruim
op tijd aandacht te vragen voor de veiligheidsrisico’s die kunnen ontstaan met de komst van de trams. De
campagne heeft brede aandacht gekregen in de (sociale) media, is goed ontvangen en bleek effectief. De
boodschap van de campagne gaat niet alleen over tram 22, maar ook over de bussen in het stationsgebied en in USP De Uithof. Hiermee is tegemoetgekomen aan de wensen van de Uithofpartners.
Monitoring
De prestaties van tram 22 worden nauwlettend gemonitord. Elke week worden de prestaties inzichtelijk gemaakt
en zijn actuele cijfers beschikbaar over onder meer de aantallen reizigers, de punctualiteit en beschikbaarheid
van het materieel en de infrastructuur.