Programma 2. Landelijk gebied

Beleidsdoelen

2.2.3

Vergunningverlening en populatiebeheer

Invasieve exoten uitroeien en beheren
In januari 2019 hebben Gedeputeerde Staten het Programma Invasieve exoten vastgesteld. Direct daarna werd begonnen met de uitvoering. Er is hard gewerkt aan de bestrijding en beheersing van de Aziatische duizendknopen (inclusief de Japanse). Het accent lag op het voorkomen van verdere verspreiding en bestrijding op plaatsen waar de biodiversiteit wordt bedreigd door deze soorten. Eind 2019 is het landelijke protocol voorkómen verspreiding Aziatische duizendknopen verschenen. De provincie was mede-opdrachtgever. Daarnaast werd conform motie 52 d.d. 9-7-2018 een ‘duizendknoopverordening’ opgesteld die is opgenomen in de ontwerp-omgevingsverordening. In deze verordening wordt verspreiding va Aziatische duizendknopen verboden. Dit zal de implementatie van het landelijk protocol bevorderen. In het natuurgebied de Zanderij bij Maarn ging een project van start om de combinatie van verschillende bestrijdingsmethoden voor de Aziatische duizendknopen te demonstreren. Daarnaast is LIFE-subsidie aangevraagd voor de beheersing van Aziatische duizendknopen (loopt) en werd een onderzoek uitgevoerd naar de verspreiding van Aziatische duizendknopen met mannelijke vruchtbare bloemen in de provincie, omdat die ongewenste natuurlijke zaadverspreiding in gang kunnen zetten.

Eind 2019 is met andere provincies gestart met de opdrachtverlening voor een protocol Reuzenberenklauw. Voor het Soesterveen, waar ‘superdominantie’ van de watercrassula dreigt, is een plan van aanpak voor de bestrijding van deze soort opgesteld. Dat wordt begin 2020 uitgevoerd. In de Molenpolder werd het onderzoek naar het afvangen van rivierkreeften en de effecten daarvan op het ecosysteem voortgezet (in samenwerking met Waternet). Medio 2019 is de subsidiemogelijkheid voor bestrijding en beheersing van invasieve exoten opengesteld (binnen de uitvoeringsverordening subsidie biodiversiteit). Aanvragen kwamen pas in december binnen. Over het exotenbeleid is verder geregeld afstemming met andere provincies en het Rijk geweest en is aan de Europese rapportageverplichtingen voldaan.

Faunabeheer
In 2019 is de uitvoering van het ganzenakkoord geëvalueerd door een onafhankelijk extern adviesbureau. Deze evaluatie richt zich op de jaren 2013-2018. De bevindingen bij de evaluatie zullen gebruik worden als basis voor het toekomstige ganzenbeleid dat de Faunabeheereenheid Utrecht in overleg met de provincie opstelt.
In 2019 zijn enkele uitvoeringsprojecten voor diervriendelijke methoden van schadebestrijding en –beheersing van ganzen uitgevoerd. De statiegeldregeling, waarbij de legeskosten worden teruggegeven wanneer daadwerkelijk faunaschade wordt vergoed, is ingevoerd en is gemeld bij IPO.

Doorlopende activiteiten   
In 2019 hebben wij ons beleid voortgezet om de natuurbelangen bij ruimtelijke ontwikkelingen onder de aandacht te brengen bij met name gemeenten. Dit gebeurde onder meer in bijeenkomsten van de speciaal hiervoor opgerichte Focusgroep Wet natuurbescherming. Hierin delen gemeenten en corporaties ervaringen en knelpunten bij het onderzoektraject om tot een gebiedsgerichte ontheffing te komen. Een succesvolle uitvoering van de Utrechtse Aanpak hangt voor een groot deel af van de bereidheid van gemeenten om een gebiedsgerichte ontheffing aan te vragen. Dit zijn echter, gezien de onderzoeksinspanning, langlopende trajecten. In 2019 is de aanvraag voor alle vijf kernen van de gemeente Zeist ontvangen en is een vooroverleg gevoerd met de gemeente Wijk bij Duurstede. Die aanvraag wordt in het eerste kwartaal van 2020 verwacht. Daarnaast zal de aanvraag gebiedsgerichte ontheffing van de gemeente Amersfoort naar verwachting in 2020 worden afgerond door een ontheffing voor de hele gemeente af te geven (zij hadden al een ontheffing voor de wijk Soesterkwartier). In 2019 is daarnaast aangekondigd dat een herijking van de Utrechtse Aanpak zal plaatsvinden. Op basis van opgedane ervaringen en wensen uit de praktijk wordt gekeken hoe de aanpak kan verbeteren. Dit traject is gekoppeld aan het voornemen in het coalitieakkoord (mei 2019) om de biodiversiteit in de gebouwde omgeving te stimuleren. In het laatste kwartaal van 2019 is gestart om zo’n aanpak onder de aandacht te brengen. Deze zal  in 2020 verder vorm krijgen. Het opstellen van Soort(en) Managementplannen (SMP) blijft hierin wel het centrale uitgangspunt.

Ontheffingen en vergunningen natuurbescherming
In 2019 heeft team Vergunningverlening Natuur en Landschap 98% van alle aanvragen om ontheffingen en vergunningen binnen de daarvoor geldende termijnen afgehandeld.

Beoogde resultaten 2019

Gerealiseerde resultaten 2019

Er is een goed functionerende natuurcompensatiebank, de adviezen van de Randstedelijke Rekenkamer zijn opgevolgd.

Er is een goed functionerende natuurcompensatiebank.
Overeenkomstig het advies van de Randstedelijke Rekenkamer is een digitale kaart met bosgebieden in Utrecht gemaakt en is in de Omgevingsverordening vastgelegd dat de uitvoering van natuurcompensatie in een overeenkomst tussen provincie en initiatiefnemer dient te worden geborgd. Deze borging maakt het voor de provincie mogelijk om de uitvoering overeenkomstig het advies in het veld te controleren.

Het exotenprogramma is van start gegaan.

Het exotenprogramma is van start gegaan.

De evaluatie van het ganzenbeleid is opgeleverd.

De evaluatie van het ganzenbeleid is opgeleverd.

De ‘statiegeldregeling’ is ingevoerd.

De 'statiegeldregeling' is ingevoerd.

90% van de ontheffingen en vergunningen zijn binnen de tijd afgegeven.

98% van de ontheffingen en vergunningen zijn binnen de tijd afgegeven.

Er zijn 2 aanvragen voor gebiedsgerichte ontheffingen op basis van een Soort(en) Managementplan (SMP) afgehandeld.

Er zijn 2 aanvragen voor gebiedsgerichte ontheffingen op basis van een Soort(en) Managementplan (SMP) afgehandeld.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18