Programma 2. Landelijk gebied

2.3.1

Vergroten belevingswaarden en nieuwe financieringsbronnen voor natuur

Vermaatschappelijking van het natuurbeleid
In 2019 zijn via het programma Groen doet Goed tientallen activiteiten uitgevoerd waardoor meer dan 8.000 kinderen de natuur hebben kunnen beleven. Op 27 september 2019 was het goed bezochte Veldsymposium Groen aan de Buurt, waarin de successen van drie jaar Groen aan de Buurt gedeeld werden. De tweede voucherregeling ‘Beleef en bewonder’ was een groot succes. Totaal zijn 165 groene bewonersparticipatieprojecten aangevraagd. Hiervan zijn 130 projecten gehonoreerd. Met een bijdrage van de provincie heeft Landschap Erfgoed Utrecht de Natuurwerkdag in de provincie Utrecht georganiseerd. Daaraan deden 1.175 mensen mee. Ook heeft Landschap Erfgoed Utrecht een bijdrage gekregen voor extra training van vrijwilligers. Daarmee kunnen zij veilig en deskundig actief zijn in het beheer van natuur en landschap. RTV Utrecht heeft zes afleveringen van Mijn Mooiste Plek geproduceerd en uitgezonden, met onder andere aandacht voor de natuur in de gemeente Vijfheerenlanden.

Samenwerkingsverbanden verbeteren
In overleg met de groene partnerorganisaties is voor het Actieplan Groene Vrijwilligers gestart met een inventarisatie van activiteiten waarbij nog beter samengewerkt kan worden bij de ondersteuning van groene vrijwilligers. In 2020 wordt dit traject voortgezet als onderdeel van de evaluatie van de partnerorganisaties.
De partnerorganisaties Landschap Erfgoed Utrecht, IVN en Utrechts Landschap hebben in 2019 een (zelf)evaluatie uitgevoerd. Mede op basis hiervan zijn wij gestart met de overall evaluatie. Doel is om in 2020 te komen tot vernieuwde meerjarige werkafspraken.

Optimaliseren van bestaande en nieuwe financieringsbronnen
Voor de pilots Groene Contour wordt gezocht naar alternatieve financieringsbronnen om natuur te realiseren. Zie ook ‘Ontwikkelen groene contour’.

Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug
In september 2019 is een deelnemersovereenkomst getekend met de stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. Daarmee is de rol, positie en verantwoordelijkheid van de Provincie ten opzichte van de stichting helder geregeld. De stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug heeft in 2019 een exploitatiesubsidie ontvangen met een looptijd van twee jaar. Deze wordt deels gefinancierd uit programma landelijk gebied en deels uit programma economie en energie. Met deze subsidie dragen we 50% bij aan de kosten die de stichting voor de komende twee jaar heeft ingeschat om de ambities uit de Samenwerkingsagenda te realiseren. Gemeenten financieren de overige 50%. Na twee jaar wordt gekeken naar de doorontwikkeling van de stichting en de financiële vraag die daarmee samenhangt.

Er zijn twee projecten gestart om de vermaatschappelijking van natuur te continueren.

De samenwerking met onze partnerinstellingen IVN, Landschap Erfgoed Utrecht en Het Utrechts Landschap is in 2019 geëvalueerd.

De zes ambities voor het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug zijn opgepakt.