Paragraaf Projecten

1.1 Hart van de Heuvelrug

Wat willen we bereiken?
Hart van de Heuvelrug is een unieke integrale gebiedsontwikkeling waarin versnipperde natuur weer met elkaar in verbinding komt en waarbij ruimte gecreëerd wordt voor woningen, bedrijven en zorgprojecten.
Op 5 juni 2015 hebben de gemeenten Soest en Zeist en de provincie ingestemd met de samenwerkingsovereenkomsten Hart van de Heuvelrug en Vliegbasis Soesterberg (als apart project, geen onderdeel van dit programma). Doel van het programma is om de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren, onder meer door twee ecologische verbindingen (corridors) te maken. Daarnaast zorgt het programma dat meer ruimte ontstaat voor wonen, werken, zorg en recreatie. Een belangrijk uitgangspunt in de uitvoering is dat de opbrengsten van de rode projecten (het ontwikkelen van woon- en werklocaties) zorgen voor de financiering van de groene projecten (ontwikkeling van natuur en recreatie). Daarnaast is er een balans tussen het toevoegen van het aantal hectare ontwikkeld gebied en het aantal hectare groen.

Er zijn al veel projecten gerealiseerd, met name groene. De provincie Utrecht, gemeente Soest, gemeente Zeist en het Utrechts Landschap werken de komende jaren intensief samen om ook de overige projecten te realiseren en af te ronden. Dit gaat vooral om het ontwikkelen van woon- en werklocaties. Het programma loopt door tot eind 2025.

Wat hebben we gedaan?
De provincie Utrecht is binnen het programma Hart van de Heuvelrug verantwoordelijk voor de volgende projecten:
Hart van de Heuvelrug:

• Kamp van Zeist
  • Bedrijventerrein Richelleweg
  • Woonwijk Sortie 16 (voorheen Dorrestein)
  • Harlanterrein (nog administratief afronden)
  • Oostelijke Corridor (nog administratief afronden)
  • Westelijke Corridor (nog administratief afronden)

Vliegbasis Soesterberg:

• Woonwijk Vliegbasis Soesterberg
  • Kavels Westflank (voorheen Dolderseweg)
  • Park Vliegbasis Soesterberg
  • Corridor Camp New Amsterdam

Naast de provinciale projecten zijn er ook projecten die onder leiding van de gemeenten Zeist en Soest worden uitgevoerd. Dit zijn voor de gemeente Zeist de projecten Willem Arntzhoeve en Huis ter Heide west. Voor de gemeente Soest gaat het om Apollo Noord- Kontakt der Kontinenten, Sauna Soesterberg en Oude Tempel. De financiële eindverantwoordelijkheid voor deze gemeentelijke projecten ligt bij de provincie. Omdat deze projecten niet drukken op de jaarlijkse begroting zijn ze niet in deze jaarrekening opgenomen. De Tussenrapportage Hart van de Heuvelrug (september 2019) gaat inhoudelijk in op de stand van zaken van deze projecten. In de Mastergrex Hart van de Heuvelrug (maart 2020) wordt ook een financiële stand van zaken gegeven.