Paragraaf Projecten

1.1 Hart van de Heuvelrug

Hart van de Heuvelrug
Kamp van Zeist
Dit terrein van Defensie wordt uiteindelijk een natuurgebied van 29 hectare. Het Rijksvastgoedbedrijf bereidt de
verkoop van het terrein aan de provincie voor. De provincie zal het terrein kopen, herinrichten en vervolgens
overdragen aan Het Utrechts Landschap. De onderhandelingen tussen provincie, Defensie en Het Utrechts
Landschap zouden in het najaar van 2019 starten. Dit traject heeft vertraging opgelopen door aanvullende
juridische adviezen die nodig waren. De besluitvorming is nu voorzien begin 2020 en de aan- en verkoop van het terrein medio 2021. Het gebied wordt dan eerst vandalismebestendig ingericht. Zodra de financiële bijdrage
vanuit het project Den Dolder Noordoost (WA Hoeve) zeker gesteld is, wordt het terrein verder ingericht. Uiterlijk
in 2025 moet het gebied vergroend zijn.

Richelleweg
Richelleweg is een duurzaam bedrijventerrein. De verwachting was dat eind 2019 alle kavels verkocht of in optie
zouden zijn. Uiteindelijk was eind 2019 nog één kavel beschikbaar. Enkele kavels zijn verkocht aan bedrijven die
nu op het verouderde bedrijventerrein Soesterberg-Noord gevestigd zijn. Hierdoor komt in Soesterberg-Noord
ruimte vrij voor de transformatie van bedrijven naar woningen . De gesprekken over overdracht van het openbare gebied aan de gemeente Soest zijn opgestart. De feitelijke overdracht is eind 2020 gepland.

Sortie 16 (voorheen Dorrestein)
Op deze locatie wordt een nieuwe woonwijk ontwikkeld. De planontwikkeling voor Sortie 16 is gestart. BGSV is in 2019 als stedenbouwkundig bureau geselecteerd en is gestart met het opstellen van de gebiedsvisie. Die dient als basis voor het bestemmingsplan. De gebiedsvisie gaat dieper in op de ruimtelijke verkenning uit 2018 en geeft meer gedetailleerde informatie over de gewenste ruimtelijke kwaliteit en het optimale
woningbouwprogramma. Daarnaast brengt de gebiedsvisie in beeld wat de financiële keuzes en
maatschappelijke opbrengsten zijn. Bij het opstellen van de gebiedsvisie worden verschillende belanghebbende
organisaties in het gebied en omwonenden betrokken.

Harlanterrein
Het project is uitgevoerd en op het Harlanterrein is een nieuw natuurgebied gerealiseerd. Om de grond
openbaar en marktconform te verkopen aan een natuurbeherende organisatie, is een aanbesteding
uitgevoerd. Utrechts Landschap is daaruit als partij geselecteerd. Zodra de verkoopovereenkomst is
afgerond, kan het project worden afgerond. Tot die tijd worden de gronden beheerd in opdracht van de
provincie.

Oostelijke Corridor
De Oostelijke Corridor is een heideverbinding die over vliegbasis Soesterberg naar het westen loopt. De
Oostelijke Corridor bestaat onder meer uit drie ecoducten: Ecoduct Op Hees, Ecoduct Boele Staal en Ecoduct
Leusderheide.
Het Ecoduct Boele Staal is in 2016 als laatste gerealiseerd. De gronden (ongeveer negen hectare) die hierbij
horen, worden verkocht. Als voorbereidingen voor het verkoopproces zijn een bodemonderzoek en kavelsplitsing uitgevoerd. De verkoop van de grond wordt openbaar en marktconform aanbesteed. Bij de overkapping over de N237 zal een recht van opstal gelden.

Westelijke Corridor
Dit project is volledig uitgevoerd en de gronden zijn overgedragen aan Utrechts Landschap. Na akkoord van de
stuurgroep Hart van de Heuvelrug wordt het project afgesloten en financieel verrekend met het Beheerfonds Hart van de Heuvelrug. (Dit zal in 2020 in de vorm van een specifieke reserve financieel worden ingericht). In de
jaarrekening wordt hierbij de investering geactiveerd onder de Immateriële vaste activa en afgeschreven in de
komende jaren.

Vliegbasis Soesterberg
Woonwijk Vliegbasis Soesterberg
Een deel van de voormalige vliegbasis, ongeveer 20 hectare, heeft de bestemming ‘wonen’ gekregen. Hier
ontwikkelt de provincie Utrecht in nauwe samenwerking met de gemeenten Zeist en Soest en Utrechts
Landschap een nieuwe duurzame woonwijk (225-250 woningen) die qua sfeer en beleving past bij het bijzondere landschap. Deze woonwijk bevindt zich in de planontwikkelingsfase. In 2019 zijn de condities verder uitgewerkt, zoals de ontheffing wet natuurbescherming. Ook is gestart met het ruimen van niet-gesprongen-explosieven en is de basis gelegd om in 2020 de verkoopstrategie vast te stellen.
In het voorjaar van 2019 is in een deel van het gebied de bodemverontreiniging PFOS (Perfluoroctaanzuur)
gevonden, met name rond de voormalige brandweerkazerne. PFOS is lange tijd (tot 2006) een bestanddeel van
blusschuim geweest en is met name rond de voormalige Brandweerkazerne e.o. in de bodem terechtgekomen.
De PFOS-problematiek is relatief nieuw. Er is echter nog geen landelijke of provinciaal saneringsbeleid hoe om te gaan met PFOS-verontreiniging, er is wel een wettelijke saneringsplicht. Momenteel zijn er nog geen operationele technische reinigingstechnieken beschikbaar. Dit maakt de ontwikkeling van de woonwijk lastig te plannen. Verwachte tijd voor ontwikkelen van saneringsoplossing is 1 à 2 jaar. Met Defensie, de voormalig eigenaar van het terrein, zijn gesprekken gevoerd over de sanering van de bodem. In samenwerking is een plan van aanpak opgesteld om tot een oplossing voor de sanering en een kostenverdeling te komen. Daarnaast wordt bekeken welke impact dit heeft op de planning. Zo wordt bijvoorbeeld bekeken of de woonwijk in fases kan worden uitgevoerd en of al gestart kan worden met het deel waar geen PFOS is gevonden.

Kavels Westflank (voorheen Dolderseweg)
Aan de Dolderseweg in Huis ter Heide ligt een terrein van circa 1,7 hectare dat kan worden verkocht voor
woningbouw. Provinciale Staten hebben de verkoopprocedure voor de provinciale kavels aan de Dolderseweg in
december 2018 definitief afgebroken. Dit naar aanleiding van een onderzoek van de Randstedelijke Rekenkamer. In 2019 is overeenstemming bereikt met de twee particulieren die benadeeld zijn in de oude procedure. Ook de procedure met de makelaar is afgehandeld. In het najaar 2019 is de planvorming weer opgestart en heeft de kwaliteitsadviseur van de Provincie een ruimtelijk advies opgesteld. In 2020 komen de kavels opnieuw in de verkoop.

Park Vliegbasis Soesterberg
De provincie Utrecht heeft het grootste deel van de voormalige Vliegbasis Soesterberg (ongeveer400 hectare)
gekocht van het ministerie van Defensie. Dit om een bijzonder natuurgebied te ontwikkelen met behoud en
beleving van cultuur(historie) en erfgoed. Het gebied is in de jaren daarna omgevormd tot ‘Park Vliegbasis
Soesterberg’. Eind 2017 is het grotendeels verkocht aan Utrechts Landschap. Met de verkoop van Park VBS van de Provincie Utrecht aan Utrechts Landschap zijn de rollen veranderd. Vanuit deze nieuwe rolverdeling zijn de gebiedspartners met elkaar in gesprek over de verdere ontwikkeling van en programmering in Park Vliegbasis Soesterberg. De recreatieve paden, routes en recreatieve voorzieningen zijn voor een groot deel gerealiseerd. Enkele onderdelen van het padenplan hebben impact op het leefgebied van de veldleeuwerik. Deze onderdelen moeten verder uitgewerkt of aangepast nodig. Dat is met name aan de zuidwestkant het geval. Hiervoor is een pakket mitigerende maatregelen opgesteld om de veldleeuwerik duurzaam in stand te houden. Deze maatregelen zijn een randvoorwaarde voor de benodigde ontheffing Wet natuurbescherming. De planning om deze in 2019 aan te vragen, is niet gehaald. Het is een complex vraagstuk dat vraagt om zorgvuldigheid en goed gecoördineerde aanvragen voor de verschillende onderdelen.

In het park is één geval van PFOS-verontreiniging vastgesteld waar mogelijk saneringsmaatregelen nodig zijn.
Op een aantal andere PFOS-verdachte locaties wordt bodemonderzoek gedaan. Dit om eventuele
verspreidingsrisico’s via het grondwater en/of ecologische risico’s vast te stellen en uit te sluiten.

In oktober 2019 is een cultureel evenement met het thema ’Koude oorlog’ in het park georganiseerd. Bezoekers
konden de cultuurhistorie van deze plek ervaren. De evaluatie van dit evenement wordt gebruikt om toekomstige programmering van evenementen in het park te bespreken.

De ‘Pleisterplaats’ bij Soesterberg-Noord is in aanbouw en gaat in 2020 open onder de naam café-restaurant
Soesterdal.

Ecologische corridor Camp New Amsterdam
Het laatste deel van de westelijke ecologische verbinding moet nog gerealiseerd worden. Het gaat om het stuk
dat loopt over de westkant van de voormalige vliegbasis Soesterberg, door Camp New Amsterdam. Dat is en blijft in eigendom van het Rijk/Defensie. Met de nieuwe verbinding wordt de bestaande hoge ecologische waarden op de voormalige vliegbasis versterkt en het Natuur Netwerk Nederland uitgebreid. In 2018 is in een inrichtingsplan opgesteld en heeft Defensie aangegeven de uitvoeringsfase op zich te willen nemen (door
Rijksvastgoedbedrijf/RVB). Hiervoor worden een plan van aanpak, een uitvoeringsovereenkomst en een
overeenkomst van opdracht opgesteld. De gesprekken liggen nu tijdelijke stil door capaciteitsproblemen bij RVB. Hierdoor zijn nog geen goede afspraken gemaakt over het uitvoeringsproces van de ecologische corridor Camp New Amsterdam.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18