Paragraaf Projecten

1.1 Hart van de Heuvelrug

1.1.2 Financieel overzicht

Exploitatielasten en - baten Hart van de Heuvelrug en Vliegbasis Soesterberg

Onderstaande tabel laat het budget (raming van kosten en opbrengsten) 2019 zien, de daadwerkelijk gemaakte lasten en baten en het verschil hiertussen. Dit zijn alleen de provinciale projecten en niet de gemeentelijke projecten, aangezien deze niet op de provinciale begroting drukken. Deze tabel geeft een weergave van 2019 en dus niet van het uiteindelijke eindresultaat van het programma. Dat overzicht is opgenomen in de volgende paragraaf.

De lasten en baten van de programmaonderdelen over 2019 zijn als volgt:

Financieel overzicht (x1.000)

Budget 2019

Gerealiseerd 2019

Saldo

Lasten

HvdH - Harlanterrein

HvdH - Oostelijke Corridor

HvdH - Westelijke Corridor

HvdH - Kamp van Zeist

HvdH - Richelleweg

HvdH - Sortie16 (Dorrestein)

Vliegbasis Soesterberg (VBS + Park)

2.385

1.565

Totaal lasten

3.012

2.017

Baten

HvdH - Richelleweg

8.801

8.399

HvdH – Sortie16 (Dorrestein)

Vliegbasis Soesterberg (VBS + Park)

Totaal baten

9.026

8.399

Totaal batig saldo

7.404

Toelichting afwijkingen
Richelleweg:
Lasten: Een deel van de uit te voeren inrichtingsmaatregelen zijn doorgeschoven naar 2020 waardoor de werkelijke lasten lager zijn dan begroot.
Baten: De verkoop van de gronden is dit jaar succesvol verlopen. Door de gunstige markt is er ingelopen op de eerdere planning van de uitgifte van gronden tot in 2021.

Sortie16:
Een deel van de begrote uit te voeren planontwikkelingskosten is verplaatst naar 2020.

Vliegbasis Soesterberg:
Omdat in 2019 nog niet gestart is met het bouwrijp maken en de inrichtingswerkzaamheden van de woonwijk, is er een lagere realisatie. Reden voor de vertraging is met name het PFAS-dossier en de wet Natuurbescherming.

Door het batig saldo is de boekwaarde 2019 van de projecten (onderdeel van Voorraden op de balans) lager dan in 2018.

Mastergrex Hart van de Heuvelrug en Vliegbasis Soesterberg

Balanswaardering
De door de provincie in exploitatie genomen gronden waarderen we tegen (historische) verkrijgingsprijs vermeerderd met de vervaardigingskosten. Afgesloten projecten van alle partners worden verrekend met het Beheerfonds ter nivellering van de “plussen met minnen”. Dit fonds is een onderdeel van de boekwaarde Hart van de Heuvelrug en wordt jaarlijks vastgesteld door de stuurgroep, waarin de drie partners vertegenwoordigd zijn.
Ingaande 2018 is de financiële verantwoording van het programma aangepast:

• de 'rode' projecten, waarbinnen de ontwikkelingen in wonen en werken plaatsvinden, blijven onder de Voorraden, dit zijn de projecten Woonwijk Vliegbasis Soesterberg, Sortie 16 (vh Dorrestein) en bedrijventerrein Richelleweg;
  • de 'groene' projecten zijn nu onder de vaste activa opgenomen:
    • de projecten waarbij de grond nog in eigendom is onder de Materiële vaste activa (MVA); dit betreft de projecten Oostelijke Corridor, Kamp van Zeist en het Harlanterrein
    • de projecten waarbij de grond overgedragen is onder de Immateriële vaste activa (IVA), Bijdragen in activa van derden, dit zijn de projecten Westelijke Corridor, Park Vliegbasis Soesterberg en het Beheerfonds, waarin de resultaten van de afgesloten projecten opgenomen zijn.

Conform het BBV wordt er op de rode projecten tussentijdse winst genomen, volgens de Percentage of Completion(POC)-methode en op de afgesloten projecten in de IVA wordt afgeschreven. De hieruit voortkomende financiële gevolgen worden in Programma 1 verantwoord. De intentie is het voordeel te af te wikkelen naar de speciaal voor dit doel in te stellen bestemmingsreserve.

Risicoverdeling
Na afronding van de grondexploitaties (grexen), voorzien in 2025, is het financiële risico voor de provincie, uitgezonderd bij eigenstandige besluiten van een partij, die negatief afwijken van de financiële kaders zoals overeengekomen in de samenwerkingsovereenkomsten. In een dergelijk geval zijn de volledige kosten van het besluit voor rekening van de partij die het besluit genomen heeft. Voor Vliegbasis Soesterberg zijn afspraken gemaakt over medeverantwoordelijkheid van de gemeenten Soest en Zeist.

Exploitatieresultaten
De exploitatiebegrotingen van de in exploitatie genomen gronden worden jaarlijks geactualiseerd. Onderstaand overzicht geeft de verwachte eindstand in 2025 weer, uit de actualisatie die begin 2020 heeft plaatsgevonden.

uitvoering bij

BW GREX20

nog te realiseren lasten -/- baten

Totaal op eindwaarde

Hart van de Heuvelrug

Den Dolder Nrd Oost/WA Hoeve

Zeist

Huis ter Heide West

Zeist

-1.967

Apollo Nrd Kontakt der Kontinenten

Apollo Nrd Sauna Soesterberg

-3.550

Apollo Nrd Oude Tempel

-7.905

Sortie 16 (Dorrestein)

-5.683

Kamp van Zeist

Oostelijke Corridor

-18.433

Richelleweg

13.408

Westelijke Corridor (afgerond, BW naar Beheerfonds)

Harlanterrein

28.561

subtotaal Provinciale grondexploitatie

4.609

Betreft inschatting meeropbrengst boekwaarde Richelleweg, de netto opbrengst verkoop park vliegbasis en het budget -/- kosten mitigerende maatregelen veldleeuwerik

Verwacht resultaat Hart van de Heuvelrug-Vliegbasis Soesterberg op eindwaarde (positief)

6.510

Het verwachte eindresultaat van de programma's bij afronding in 2025 op basis van de Grexen20 is ten opzichte van de Grexen19 gedaald met circa € 2,8 mln. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn onder andere:

• de extra kosten voor PFOS-sanering en de extra plankosten door de ontstane vertraging door deze sanering bij Woonwijk Vliegbasis Soesterberg.
  • minder uitgeefbare grond en dus lagere verkoopopbrengsten bij Apollo Noord-Oude Tempel omdat in de herziening van het bestemmingsplan de groene landenstructuur geborgd dient te zijn. Met minder woningen tot gevolg.