In 2019 is het assetmanagement verder geprofessionaliseerd. Met de assetmanagementmethodiek voor risicogestuurd onderhoud zoeken we naar de juiste balans tussen risico’s, prestaties en kosten. De mate van onderhoud wordt bepaald op basis van technische staat van het object en op risico’s die de organisatiewaarden (bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid) negatief beïnvloeden. Zo wordt bepaald wat economisch het meest optimale moment is om het onderhoud uit te voeren.Voor het dagelijks onderhoud op en rond de provinciale wegen (groen, verharding, kunstwerken en wegmeubilair) maakt de provincie Utrecht gebruik van een prestatiecontract. De doelstelling is dat de tijdsbesteding voor de wegbeheerder afneemt en de kwaliteit van wat onderhouden wordt toeneemt.Voor het dagelijks onderhoud van de openbare verlichting en verkeersregelinstallaties heeft de provincie Utrecht samen met de gemeenten Utrecht, Woerden en Houten in 2019 het meerjarig onderhoudscontract op de markt gezet. Het gaat om een integraal prestatiecontract (IPC). Hierin worden de onderhoudswerkzaamheden zo geoptimaliseerd dat de elektrotechnische installaties betrouwbaarder en beter beschikbaar zijn. Dit met het doel te zorgen voor een maximale doorstroming en veiligheid van het verkeer in de regio Midden-Nederland.In 2019 is gewerkt volgens het Meerjarenonderhoudsplan (MOP 2019-2022). Daarin wordt voor de onderhoudsactiviteiten vooruitgekeken naar de jaren 2020-2022. Met de uitbreiding van de provincie Utrecht met de gemeente Vijfheerenlanden per 1 januari 2019 is het aantal kapitaalgoederen dat beheerd moet worden uitgebreid. Over de overdracht en het beheer van de wegen is nog overleg met de provincie Zuid-Holland. Volgens de onderhoudsplicht heeft de provincie Utrecht de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden in Vijfheerenlanden uitgevoerd in 2019. De kosten hiervoor waren niet opgenomen in de begroting van 2019, maar zijn wel meegenomen in de Jaarrekening 2019.
Verharding
De geplande onderhoudswerkzaamheden (groot onderhoud, het aanbrengen van slijtlagen en vervangingen) in 2019 zijn volledig gerealiseerd volgens het MOP 2019-2022. Het gaat om werkzaamheden op verschillende locaties: N210, N225, N415, N221, N409 en N410. Daarnaast zijn op basis van schouwinspecties van de eigen medewerkers kleine onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Dit zijn ook onvoorziene reparaties.
Verder zijn onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan de riolering en hemelwaterafvoer onder de provinciale wegen en aan de wegmarkering.
Aan de afgesproken kwaliteit-streefwaarde dat tenminste 95% aan kwaliteitsniveau B voldoet, is voor de verharding voldaan. De kwaliteit van de verhardingen in 2019 was 95%.
Alleen een herstratingswerk op de N403 wordt vanwege de effectiviteit in 2020 uitgevoerd als het traject N402 traject 87 N201 - Rondweg Loenen wordt aangepakt.
Kunstwerken
In 2019 zijn verschillende onderhoudswerkzaamheden aan kunstwerken uitgevoerd. Zo zijn voegen bij drie viaducten op de N230 en bij de Joostendammerbrug op de N401 vervangen. Ook is groot onderhoud uitgevoerd aan een viaduct in Rhenen en een brug in Wilnis, is de Vreelandbrug geconserveerd en een duiker in de N228 vervangen. Het bestek voor gepland regulier onderhoud van vaste kunstwerken 2019 is doorgeschoven naar 2020. Wel is in 2019 gestart met het ombouwen van de op afstand te bedienen bruggen om aan te sluiten bij een nieuwe bediencentrale. Dit project wordt in 2020 afgerond.
Het afgesproken kwaliteitsniveau voor de kunstwerken is gerealiseerd. 100% van de provinciale kunstwerken voldoet tenminste aan conditieniveau 3 (Norm NEN 2767-4).
Wegmeubilair
In 2019 zijn de ruim 3.600 hectometerborden, 17.000 verkeersborden, ruim 200 Abri’s en meer dan 1.200 bebakeningszuilen sober en doelmatig onderhouden, met aandacht voor de veiligheid en functionaliteit. Dit is gebeurd volgens het aannemerscontract met prestatiebestek.
Minder reguliere onderhoudsactiviteiten (variabel onderhoud) waren:
- Vernieuwing en reparatie van schades, bijvoorbeeld aan houten hekwerken en abriruiten.
- Vernieuwing van hectometerborden verspreid over de provincie.
- Inkomsten innen voor reclame-uitingen in de abri’s.
Omdat vast en variabel onderhoud niet meer rendabel is voor de Abri’s, is het project vervanging van alle Abri’s langs provinciale wegen opgestart. De uitvoering is wat vertraagd, maar de aanbesteding komt in 2020 op de markt. Dit project is onderdeel van het Meejareninvesteringsplan.
Groen
Het dagelijks onderhoud aan het groen is volgens het prestatiecontract gebeurd. Denk aan het maaien van bermen, het uitmaaien van sloten en het knippen van hagen.
In 2019 is bij een derde van alle bomen een veiligheidscontrole uitgevoerd en onderhoud gedaan (snoei/vervanging). Daarnaast is aan plaagbestrijding gedaan en zijn bermsloten gebaggerd. Extra aandacht ging hierbij in 2019 uit naar de gevolgen van de essentaksterfte en de overlast van de eikenprocessierups.
Bij het groenonderhoud komt gemiddeld ruim 7.000 ton maaisel vrij. Dit is duurzaam verwerkt.
Openbare verlichting
Voor de openbare verlichting is het dagelijks onderhoud (storingen en daaruit voorkomende vervangingen) in 2019 ondergebracht in een integraal prestatiecontract (IPC).
Een aantal geplande projecten binnen het variabel onderhoud van 2019 hebben vertraging opgelopen omdat meer voorbereidingstijd nodig was dan gepland. Deze werkzaamheden worden in 2020 gerealiseerd.
Verkeersregelinstallaties
Voor de verkeersregelinstallaties is het dagelijks onderhoud (storingen en daaruit voorkomende vervangingen) in 2019 ondergebracht in een integraal prestatie contract (IPC).
Een aantal geplande onderhoudsprojecten binnen het variabel onderhoud in 2019 hebben vertraging omdat meer voorbereidingstijd nodig was dan gepland. Deze werkzaamheden worden in 2020 gerealiseerd.
Verkeersmanagement
Voor het verkeersmanagement is het dagelijks onderhoud (storingen en daaruit voorkomende vervangingen) in 2019 ondergebracht in een integraal prestatie contract (IPC).
Een aantal geplande onderhoudsprojecten binnen het variabel onderhoud in 2019 hebben vertraging omdat meer voorbereidingstijd nodig was dan gepland. Deze werkzaamheden worden in 2020 gerealiseerd.
Wat heeft het gekost
Vast onderhoud
Het vaste onderhoud aan de kapitaalgoederen kent de onderverdeling wegen en vaarwegen. Het betreft jaarlijks onderhoud met een continue kostenlast.
De lasten voor het vaste onderhoud aan de Provinciale Wegen was in 2019 begroot voor € 10,2 mln. en er is € 11,3 mln. besteed. Het verschil van ca. € 1,1 mln. wordt verklaard doordat de k osten van bediening beweegbare bruggen, plaagbestrijding groenbeheer, het prestatiebestek openbare verlichting en de vaste lasten voor inzet verkeersmanagementsystemen hoger uit zijn gevallen. De baten zijn daarentegen ook ca. € 0,7 mln. hoger als gevolg van baten van de verhuur benzineverkooppunten die niet waren begroot, niet voorziene inkomsten van onderhoud aan wegen voor gemeentes en hogere inkomsten uit reclame inkomsten abri’s ten opzichte van de begroting.
Variabel onderhoud
In 2019 was voor het variabel onderhoud € 12,4 mln. aan lasten begroot en is er € 9,8 mln. besteed.
De lagere lasten van ca. € 2,6 mln. kent verschillende oorzaken. Zo zijn er minder omvangrijke en/of goedkopere werkzaamheden geweest voor verharding bij de N409, N210, N226, N229 en de verhardingswerkzaamheden aan de N224 zijn uitgesteld. Daarnaast door minder maatregelen aan diverse rioleringssystemen, lagere lasten voor de ombouw aan beweegbare brugbediening en het bestek beweegbare bruggen. De lasten aan beplantingsonderhoud zijn lager en door uitgesteld werk aan openbare verlichting N221, N224 en N226, deelvervangingen stoplichtsystemen N221, N229 en verkeersmanagementsystemen zijn de lasten lager dan begroot.
Vervangingen van kapitaalgoederen zijnde investering
Volledigheidshalve vermelden we hier dat de vervangingen van kapitaalgoederen in 2019 die voldeden aan de investeringscriteria van de Nota investeren (PS, nov. 2017).
Op de N221 is de verharding van het wegdek van traject 30 vervangen (ca. € 0,5 mln.) en zijn er bushokjes (Abri’s) en wegmeubilair verspreid over de Provincie vervangen (ca. € 0,04 mln.).