Wat hebben we bereikt?
Naast de trambaan met bijbehorende voorzieningen tussen Utrecht, Nieuwegein, IJsselstein en sinds 2019 Science Park vallen onder de Assets Openbaar Vervoer de tramhaltes, het trammaterieel, gebouwen en telematicavoorzieningen. Het beheer en onderhoud vindt plaats conform de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit 2018. Voor het Tramsysteem vormt de Wet lokaal spoor (Wls) het wettelijke kader. De rolverdeling, activiteiten en te realiseren Kern Prestatie Indicatoren (KPI’s) op grond van de Wls zijn vastgelegd in de Beheervisie 2015-2019. Jaarlijks wordt er een beheerplan Wls gemaakt waarin de uit te voeren beheer- en onderhoudswerkzaamheden worden gespecificeerd. Goede assets dragen bij aan meer (tevreden) OV-reizigers. De beheer- en onderhoudswerkzaamheden waren in 2019 gericht op de KPI’s veiligheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de infrastructuur en trams, en reizigerskwaliteit zoals de reinheid van materieel/haltes en beschikbaarheid van dynamische reisinformatie op de haltes.
In 2019 is uitvoering gegeven aan risico-gestuurd beheer en onderhoud van de openbaar vervoer assets. Dat wil zeggen dat onderhoudsmaatregelen worden bepaald op basis van het zorgvuldig afwegen van prestaties, risico’s en kosten. De onderhoudsstaat van de assets wordt bepaald op basis van inspecties, uitgevoerd door eigen personeel en externe deskundigen. De risico’s zijn verstoringen die deze prestaties bedreigen. Op basis van een risicoanalyse wordt een beheerstrategie bepaald en worden onderhoudsmaatregelen geprogrammeerd om de prestaties te borgen en de risico’s te beheersen. Naast planmatig onderhoud heeft correctief onderhoud plaatsgevonden in het geval van mankementen en storingen. Een snelle opvolging van storingen is daarbij van belang om de beschikbaarheid en kwaliteit van het vervoersysteem voor de reizigers te waarborgen.
Met de overdracht en ingebruikname van de Uithoflijn heeft in 2019 een omvangrijke uitbreiding van het areaal plaatsgevonden. Na vele jaren voorbereiding is de exploitatie van Tram 22 naar de Uithof in december succesvol opgestart. Daarvoor zijn de nodige nieuwe lagevloertrams ingestroomd en in beheer genomen. Tevens is een nieuwe tramremise gerealiseerd, waar het onderhoud aan de nieuwe en oude trams veilig, efficiënt en duurzaam kan plaatsvinden. Deze uitbreiding en vernieuwing van het tramsysteem heeft afgelopen jaar een belangrijk stempel gedrukt op de werkzaamheden, in een situatie dat de reguliere bedrijfsvoering continu doorgang moest vinden. Tevens zijn voorbereidingen getroffen voor de vernieuwing van de tramlijn naar Nieuwegein Zuid en IJsselstein in 2020, inclusief de koppeling aan de Uithoflijn en de inzet van nieuwe langere lagevloertrams en de daarvoor noodzakelijke aanpassing van de tramhaltes.