Toelichting op de Jaarrekening

Toelichting op de balans

Materiële vaste activa

Bedragen x € 1.000

Materieel vaste activa met economisch nut

Boekwaar-de
01-01-2019

Vermeer- deringen

Vermin-derin-gen

Bijdrage derden

herrubri-cering
*)

Afschrij-ving

Boekwaarde
31-12-2019

Gronden en terreinen

20.526

6.889

-

297

41

26.651

Bedrijfsgebouwen

67.400

10.840-

10

17.217-

2.749

65.223

Grond-, weg- en waterbouwwerk

24.787

37.050

83

9.154

272

55.016

Vervoermiddelen

73.344

14.986

-

1.352

86.978

Machines, apparaten en installaties

109.129

36.585

685

7.766

4.358

136.437

Totaal

295.186

84.669

-

777

-

8.773

370.305

*) zie ook de toelichting Nieuwe Tramremise

Toelichting
Nieuwe tramremise
In 2019 is de Nieuwe tramremise in gebruik genomen. Dit betekent dat er vanaf 2020 wordt afgeschreven op de verschillende componenten. Omdat bij de aanbesteding het bedrag als één geheel is gegund, zijn de meeste kosten tot nu toe geboekt bij Bedrijfsgebouwen. Conform de Nota Investeren werken we bij de provincie Utrecht met de componentenbenadering. Hierbij worden de kosten verdeeld over de verschillende componenten. Dit sluit beter aan bij de verschillende afschrijvingstermijnen voor de diverse componenten. De inkomsten van derden die ontvangen zijn voor de investering zijn verhoudingsgewijs ook toegerekend aan de verschillende componenten. Het betreft dus een verschuiving tussen de diverse componenten binnen de investering van de nieuwe tramremise.
                                     Bedragen x € 1.000

Component

Vermeerdering

Vermindering

Gronden en terreinen

1.020

723

Bedrijfsgebouwen

-28.639

-11.422

Grond-, weg- en waterbouwwerk

15.620

6.465

Vervoermiddelen

0

0

Machines, apparaten en installaties

11.999

4.234

Totaal

-

-

Grond-, weg- en waterbouwwerk, aanvullende toelichting m.b.t. UHL

Eigendom Uithoflijn
De Uithoflijn (UHL) is opgenomen bij de Materiële vaste activa met economisch nut. Het economisch eigendom van de UHL ligt bij de provincie. De infrastructuur is inmiddels vanuit het project overgedragen naar de provincie en de provincie draagt zorg voor het dagelijkse beheer en onderhoud. De gemeente Utrecht is juridisch eigenaar omdat de UHL is aangelegd op de grond van de gemeente Utrecht. Conform de Bestuursovereenkomst UHL zal de provincie het recht van opstal verkrijgen voor de UHL. Na het vestigen van het recht van opstal is de provincie Utrecht ook juridisch eigenaar.

Toelichting bijdrage derden
Voorzichtigheidshalve is bij de Bijdrage derden nog geen bedrag opgenomen vanuit de gemeente Utrecht voor hun aandeel in het Extra krediet UHL. De uiteindelijke bijdrage is afhankelijk van de werkelijke kosten en afhankelijk van de kosten die door de gemeente Utrecht worden gemaakt.

Het verloop van de investeringen economisch nut in relatie tot de beschikbaar gestelde kredieten is in onderstaande tabel toegelicht.

Toegekende kredieten (bruto)

Realisa- tie t/m 2018

Realisa- tie
2019

Realisa- tie
totaal

Restant kredieten

Totaal investeringen economisch nut

Uithoflijn infra

384.050

349.442

20.925

370.366

13.684

Uithoflijn materieel

74.800

58.852

10.466

69.318

5.482

Nieuwe tramremise

62.000

38.730

14.541

53.271

8.729

Busremise

29.800

1.492

9.633

11.125

18.675

Zonnepanelen op tramremise

550

0

0

0

550

Meerkosten, voorbereiding en vertraging Beheer en Exploitatie Uithoflijn

36.250

13.540

8.223

21.763

14.487

Risicoreservering

13.700

0

0

0

13.700

Overwegbeveiliging

12.000

6.537

902

7.439

4.561

Renovaties Halte

1.295

1.042

0

1.042

253

Vernieuwde Regionale Tramlijn

165.200

38.962

18.104

57.065

108.135

Camera's/TFT schermen in Tram

1.220

421

178

599

621

DRIS haltes (Tram/Bus + centrale systeem)

9.503

2.146

825

2.971

6.532

Provinciaals verkeersmodel

350

100

66

166

184

Business Intelligence Tool

295

0

0

0

295

HRM Systeem (Personeelsinformatie + salarissysteem)

1.030

28

21

49

981

Facilitair Management Informatie Systeem

472

278

331

609

-137

Document Management Systeem

830

0

54

54

776

Website Internet en Extranet Provincie Utrecht

800

136

298

434

366

Tablets statenleden

100

0

100

100

0

Binnenwandopeningen

175

0

0

0

175

Buitenwandopeningen

407

68

-13

55

352

Centrale elektronische voorzieningen

1.000

110

518

628

372

Communicatie

197

0

0

0

197

Losse Gebruikersinventaris

120

0

151

151

-31

Transport

250

83

216

299

-49

Eerste stappen in verduurzamen provinciaal vastgoed

1.310

0

98

98

1.212

Geo-ICT

325

267

41

308

17

Totaal investeringen economisch nut

798.029

512.233

85.677

597.910

200.119

Conform de Nota Investeren, waarderen en exploiteren vastgesteld op 6 november 2017 (PS2017BEM14) dient een investering uitgevoerd te worden binnen het beschikbaar gesteld krediet. Een overschrijding van krediet wordt gemeld en toegelicht in de reguliere Planning & Control documenten.
In de tabel met de uitgevoerde investeringen economisch nut 2019 zijn drie kredieten overschreden.

Facilitair Managementsysteem Informatiesysteem (FMI)
Door de vertraging van de implementatie van het FMI zijn de kosten van het project € 137.000 hoger uitgevallen.

Losse Gebruikersinventaris
Dit deelproject heeft een overschrijding van € 31.000. De overschrijding wordt gecompenseerd door lagere uitgaven op andere projecten voor huisvesting.

Transport
De investering is in 2019 eerder uitgevoerd dan gepland. Dit geeft een overschrijding van het geraamde krediet van € 49.000. De overschrijding wordt in 2020 gecompenseerd door lagere uitgaven.

Bedragen x € 1.000

Materieel vaste activa met maatschappelijk nut

Boekwaar-de
01-01-2019

Vermeer- deringen

Vermin-derin-gen

Bijdrage derden

Afschrijving

Boekwaarde
31-12-2019

Gronden en terreinen

21.697

206-

-

-

-

21.492

Grond-, weg- en waterbouwwerk

46.257

19.424

477

2.396

1.518

61.290

Totaal

67.954

19.219

477

2.396

1.518

82.782

De materiële vaste activa zijn duurzame investeringen van stoffelijke aard. Het grootste deel hiervan, € 370,3 mln. per 31 december 2019, betreft investeringen met een economisch nut.

In 2019 is voor investeringen met maatschappelijk nut € 16,9 mln. gerealiseerd.  Het verloop van de investeringen in relatie tot de beschikbaar gestelde kredieten is in onderstaande tabel weergegeven.

Uitbreidingsinvesteringen wegen en vaarwegen

Toegekend krediet (bruto)

Realisatie t/m 2018

Realisatie
2019

Realisatie
totaal

Restant krediet

omschrijving project

Aanleg fietsbrug Nigtevecht over Amsterdam-Rijnkanaal

12.219

12.720

-295

12.425

-206

N198 BRAVO 3 A12 Aansluiting Woerden - Waarder

42.963

42.911

-37

42.874

89

N201 Afbouw Amstelhoek

1.566

1.383

7

1.390

176

N204 IJsselveld-aansluiting A12 (corridor incl. Van Rietlaan)

3.594

2.902

301

3.203

391

N210 Actieplan omgevingslawaai (Geluidscherm)

3.500

1.624

22

1.646

1.854

N212 Trajectaanpak

3.890

2.086

1.632

3.718

172

N224 Trajectaanpak Renswoude

2.970

47

439

486

2.484

N225 Bypass rotonde De Donderberg

514

318

11

329

185

N226 Aansluiting A28 (Hertekop) + fietstunnel

6.728

7.412

-703

6.709

19

N226 Faunapassage

4.000

36

15

51

3.949

N226 Schutterhoeflaan

3.492

1.894

1.296

3.190

302

N226 Traverse Leusden

3.001

2.603

138

2.741

260

N226 Aanleg bermverharding

534

-

-

534

N226 Maarsbergen

51.600

2.788

4.045

6.833

44.767

N226 Openbare verlichting Fiets

575

-

39

39

536

N227 Faunapassage

4.500

3.687

118

3.805

695

N228 Trajectaanpak Montfoort

2.236

-

52

52

2.184

N233 Oostelijke Rondweg Veenendaal

59.000

-

83

83

58.917

N233 Rijnburg/Geertsestg/Achterb.strweg

95.550

1.965

353

2.318

93.232

N237 Fietstunnel De Bilt

3.611

240

3.284

3.524

87

N237 Ecopassage Griftenstein

1.544

17

177

194

1.350

N238 Fietspad Mc Donalds Noord/Zuid

314

160

13

173

141

N402 Rotonde Slootdijk

2.792

285

105

390

2.402

N409 Verkeersveiligheids- en fietsmaatregelen

177

7

137

144

33

N410 Achterdijk

888

9

741

750

138

N411 Verkeersonveiligheid Bunnik

5.673

1.202

3.301

4.503

1.170

N417 Trajectaanpak

1.060

10

98

108

952

Bermverhardingen N210/N225/N412/N415

361

-

-

-

361

Vervangingsinvesteringen wegen N201/N221/N402/N410/N412

10.900

-

462

462

10.438

Vaarweg Eem

8.054

103

732

835

7.219

Vaarweg Merwedekanaal

14.500

-

636

636

13.864

Gronden t.b.v. Wegen

920

920

-302

618

302

Totaal investeringen excl. Beheer en Onderhoud

353.226

87.329

16.900

104.229

248.997

Onderdeel van realisatie 2019

Aanleg fietsbrug Nigtevecht over Amsterdam-Rijnkanaal

bijdrage LFO

250

N198 BRAVO 3 A12 Aansluiting Woerden - Waarder

verkoop vastgoed

425

N212 Trajectaanpak

Beheer en Onderhoud

-30

N226 Hertenkop

Beheer en Onderhoud

101

N226 Hertenkop

Bijdrage gemeenten

493

N409 Verkeersveiligheids- en fietsmaatregelen

Beheer en Onderhoud

539

N410 Achterdijk

Beheer en Onderhoud

159

Natuurverbinding Nigtevecht

Geen investering

-42

Vaarweg Eem

Bijdrage gemeenten

393

Totaal vermeerdering maatschappelijk nut

19.188

In de op de balans opgenomen vermeerdering investeringen maatschappelijk nut in het jaar 2019 zijn ook uitgaven opgenomen voor beheer en onderhoud (N212, N409, N410) en uitgaven waar een bijdrage tegenover staat (Fietsbrug Nigtevecht en vaarweg Eem). Deze kosten zijn bij de realisatie opgenomen omdat bij de aanbesteding van de werken ook onderhoudswerkzaamheden worden aanbesteed. Deze uitgaven zijn verrekend met de onderhoudsbudgetten of bijdragen gemeenten.

Een investering dient binnen het beschikbaar gesteld krediet uitgevoerd te worden. In het bovenstaand overzicht is 1 krediet overschreden.

Aanleg fietsbrug Nigtevecht over het Amsterdam Rijnkanaal   
In 2014 is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam voor de realisatie van een fietsbrug over het Amsterdam Rijnkanaal bij Nigtevecht. Het krediet is € 12,2 mln. De bijdrage van Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland en gemeente Amsterdam bedraagt totaal € 11,5 mln. De bijdrage van de provincie Utrecht is € 0,8 mln.   
De overschrijding van € 0,2 mln. wordt veroorzaakt door hogere eisen van Rijkswaterstaat aan de aanvaarbeveiliging. Over de verdeling van de hogere kosten vindt tussen beide provincies en Rijkswaterstaat nog overleg plaats. De mate van overschrijding van de provinciale bijdrage van Utrecht is nog niet te duiden.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18