Materiële vaste activa | |||||||
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Materieel vaste activa met economisch nut | Boekwaar-de | Vermeer- deringen | Vermin-derin-gen | Bijdrage derden | herrubri-cering | Afschrij-ving | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 20.526 | 6.889 | - | 297 | 41 | 26.651 | |
Bedrijfsgebouwen | 67.400 | 10.840- | 10 | 17.217- | 2.749 | 65.223 | |
Grond-, weg- en waterbouwwerk | 24.787 | 37.050 | 83 | 9.154 | 272 | 55.016 | |
Vervoermiddelen | 73.344 | 14.986 | - | 1.352 | 86.978 | ||
Machines, apparaten en installaties | 109.129 | 36.585 | 685 | 7.766 | 4.358 | 136.437 | |
Totaal | 295.186 | 84.669 | - | 777 | - | 8.773 | 370.305 |
*) zie ook de toelichting Nieuwe Tramremise |
Toelichting
Nieuwe tramremise
In 2019 is de Nieuwe tramremise in gebruik genomen. Dit betekent dat er vanaf 2020 wordt afgeschreven op de verschillende componenten. Omdat bij de aanbesteding het bedrag als één geheel is gegund, zijn de meeste kosten tot nu toe geboekt bij Bedrijfsgebouwen. Conform de Nota Investeren werken we bij de provincie Utrecht met de componentenbenadering. Hierbij worden de kosten verdeeld over de verschillende componenten. Dit sluit beter aan bij de verschillende afschrijvingstermijnen voor de diverse componenten. De inkomsten van derden die ontvangen zijn voor de investering zijn verhoudingsgewijs ook toegerekend aan de verschillende componenten. Het betreft dus een verschuiving tussen de diverse componenten binnen de investering van de nieuwe tramremise.
Bedragen x € 1.000
Component | Vermeerdering | Vermindering |
---|---|---|
Gronden en terreinen | 1.020 | 723 |
Bedrijfsgebouwen | -28.639 | -11.422 |
Grond-, weg- en waterbouwwerk | 15.620 | 6.465 |
Vervoermiddelen | 0 | 0 |
Machines, apparaten en installaties | 11.999 | 4.234 |
Totaal | - | - |
Grond-, weg- en waterbouwwerk, aanvullende toelichting m.b.t. UHL
Eigendom Uithoflijn
De Uithoflijn (UHL) is opgenomen bij de Materiële vaste activa met economisch nut. Het economisch eigendom van de UHL ligt bij de provincie. De infrastructuur is inmiddels vanuit het project overgedragen naar de provincie en de provincie draagt zorg voor het dagelijkse beheer en onderhoud. De gemeente Utrecht is juridisch eigenaar omdat de UHL is aangelegd op de grond van de gemeente Utrecht. Conform de Bestuursovereenkomst UHL zal de provincie het recht van opstal verkrijgen voor de UHL. Na het vestigen van het recht van opstal is de provincie Utrecht ook juridisch eigenaar.
Toelichting bijdrage derden
Voorzichtigheidshalve is bij de Bijdrage derden nog geen bedrag opgenomen vanuit de gemeente Utrecht voor hun aandeel in het Extra krediet UHL. De uiteindelijke bijdrage is afhankelijk van de werkelijke kosten en afhankelijk van de kosten die door de gemeente Utrecht worden gemaakt.
Het verloop van de investeringen economisch nut in relatie tot de beschikbaar gestelde kredieten is in onderstaande tabel toegelicht.
Toegekende kredieten (bruto) | Realisa- tie t/m 2018 | Realisa- tie | Realisa- tie | Restant kredieten | |
Totaal investeringen economisch nut | |||||
Uithoflijn infra | 384.050 | 349.442 | 20.925 | 370.366 | 13.684 |
Uithoflijn materieel | 74.800 | 58.852 | 10.466 | 69.318 | 5.482 |
Nieuwe tramremise | 62.000 | 38.730 | 14.541 | 53.271 | 8.729 |
Busremise | 29.800 | 1.492 | 9.633 | 11.125 | 18.675 |
Zonnepanelen op tramremise | 550 | 0 | 0 | 0 | 550 |
Meerkosten, voorbereiding en vertraging Beheer en Exploitatie Uithoflijn | 36.250 | 13.540 | 8.223 | 21.763 | 14.487 |
Risicoreservering | 13.700 | 0 | 0 | 0 | 13.700 |
Overwegbeveiliging | 12.000 | 6.537 | 902 | 7.439 | 4.561 |
Renovaties Halte | 1.295 | 1.042 | 0 | 1.042 | 253 |
Vernieuwde Regionale Tramlijn | 165.200 | 38.962 | 18.104 | 57.065 | 108.135 |
Camera's/TFT schermen in Tram | 1.220 | 421 | 178 | 599 | 621 |
DRIS haltes (Tram/Bus + centrale systeem) | 9.503 | 2.146 | 825 | 2.971 | 6.532 |
Provinciaals verkeersmodel | 350 | 100 | 66 | 166 | 184 |
Business Intelligence Tool | 295 | 0 | 0 | 0 | 295 |
HRM Systeem (Personeelsinformatie + salarissysteem) | 1.030 | 28 | 21 | 49 | 981 |
Facilitair Management Informatie Systeem | 472 | 278 | 331 | 609 | -137 |
Document Management Systeem | 830 | 0 | 54 | 54 | 776 |
Website Internet en Extranet Provincie Utrecht | 800 | 136 | 298 | 434 | 366 |
Tablets statenleden | 100 | 0 | 100 | 100 | 0 |
Binnenwandopeningen | 175 | 0 | 0 | 0 | 175 |
Buitenwandopeningen | 407 | 68 | -13 | 55 | 352 |
Centrale elektronische voorzieningen | 1.000 | 110 | 518 | 628 | 372 |
Communicatie | 197 | 0 | 0 | 0 | 197 |
Losse Gebruikersinventaris | 120 | 0 | 151 | 151 | -31 |
Transport | 250 | 83 | 216 | 299 | -49 |
Eerste stappen in verduurzamen provinciaal vastgoed | 1.310 | 0 | 98 | 98 | 1.212 |
Geo-ICT | 325 | 267 | 41 | 308 | 17 |
Totaal investeringen economisch nut | 798.029 | 512.233 | 85.677 | 597.910 | 200.119 |
Conform de Nota Investeren, waarderen en exploiteren vastgesteld op 6 november 2017 (PS2017BEM14) dient een investering uitgevoerd te worden binnen het beschikbaar gesteld krediet. Een overschrijding van krediet wordt gemeld en toegelicht in de reguliere Planning & Control documenten.
In de tabel met de uitgevoerde investeringen economisch nut 2019 zijn drie kredieten overschreden.
Facilitair Managementsysteem Informatiesysteem (FMI)
Door de vertraging van de implementatie van het FMI zijn de kosten van het project € 137.000 hoger uitgevallen.
Losse Gebruikersinventaris
Dit deelproject heeft een overschrijding van € 31.000. De overschrijding wordt gecompenseerd door lagere uitgaven op andere projecten voor huisvesting.
Transport
De investering is in 2019 eerder uitgevoerd dan gepland. Dit geeft een overschrijding van het geraamde krediet van € 49.000. De overschrijding wordt in 2020 gecompenseerd door lagere uitgaven.
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Materieel vaste activa met maatschappelijk nut | Boekwaar-de | Vermeer- deringen | Vermin-derin-gen | Bijdrage derden | Afschrijving | Boekwaarde | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 21.697 | 206- | - | - | - | 21.492 | |
Grond-, weg- en waterbouwwerk | 46.257 | 19.424 | 477 | 2.396 | 1.518 | 61.290 | |
Totaal | 67.954 | 19.219 | 477 | 2.396 | 1.518 | 82.782 | |
De materiële vaste activa zijn duurzame investeringen van stoffelijke aard. Het grootste deel hiervan, € 370,3 mln. per 31 december 2019, betreft investeringen met een economisch nut. |
In 2019 is voor investeringen met maatschappelijk nut € 16,9 mln. gerealiseerd. Het verloop van de investeringen in relatie tot de beschikbaar gestelde kredieten is in onderstaande tabel weergegeven.
Uitbreidingsinvesteringen wegen en vaarwegen | Toegekend krediet (bruto) | Realisatie t/m 2018 | Realisatie | Realisatie | Restant krediet |
---|---|---|---|---|---|
omschrijving project | |||||
Aanleg fietsbrug Nigtevecht over Amsterdam-Rijnkanaal | 12.219 | 12.720 | -295 | 12.425 | -206 |
N198 BRAVO 3 A12 Aansluiting Woerden - Waarder | 42.963 | 42.911 | -37 | 42.874 | 89 |
N201 Afbouw Amstelhoek | 1.566 | 1.383 | 7 | 1.390 | 176 |
N204 IJsselveld-aansluiting A12 (corridor incl. Van Rietlaan) | 3.594 | 2.902 | 301 | 3.203 | 391 |
N210 Actieplan omgevingslawaai (Geluidscherm) | 3.500 | 1.624 | 22 | 1.646 | 1.854 |
N212 Trajectaanpak | 3.890 | 2.086 | 1.632 | 3.718 | 172 |
N224 Trajectaanpak Renswoude | 2.970 | 47 | 439 | 486 | 2.484 |
N225 Bypass rotonde De Donderberg | 514 | 318 | 11 | 329 | 185 |
N226 Aansluiting A28 (Hertekop) + fietstunnel | 6.728 | 7.412 | -703 | 6.709 | 19 |
N226 Faunapassage | 4.000 | 36 | 15 | 51 | 3.949 |
N226 Schutterhoeflaan | 3.492 | 1.894 | 1.296 | 3.190 | 302 |
N226 Traverse Leusden | 3.001 | 2.603 | 138 | 2.741 | 260 |
N226 Aanleg bermverharding | 534 | - | - | 534 | |
N226 Maarsbergen | 51.600 | 2.788 | 4.045 | 6.833 | 44.767 |
N226 Openbare verlichting Fiets | 575 | - | 39 | 39 | 536 |
N227 Faunapassage | 4.500 | 3.687 | 118 | 3.805 | 695 |
N228 Trajectaanpak Montfoort | 2.236 | - | 52 | 52 | 2.184 |
N233 Oostelijke Rondweg Veenendaal | 59.000 | - | 83 | 83 | 58.917 |
N233 Rijnburg/Geertsestg/Achterb.strweg | 95.550 | 1.965 | 353 | 2.318 | 93.232 |
N237 Fietstunnel De Bilt | 3.611 | 240 | 3.284 | 3.524 | 87 |
N237 Ecopassage Griftenstein | 1.544 | 17 | 177 | 194 | 1.350 |
N238 Fietspad Mc Donalds Noord/Zuid | 314 | 160 | 13 | 173 | 141 |
N402 Rotonde Slootdijk | 2.792 | 285 | 105 | 390 | 2.402 |
N409 Verkeersveiligheids- en fietsmaatregelen | 177 | 7 | 137 | 144 | 33 |
N410 Achterdijk | 888 | 9 | 741 | 750 | 138 |
N411 Verkeersonveiligheid Bunnik | 5.673 | 1.202 | 3.301 | 4.503 | 1.170 |
N417 Trajectaanpak | 1.060 | 10 | 98 | 108 | 952 |
Bermverhardingen N210/N225/N412/N415 | 361 | - | - | - | 361 |
Vervangingsinvesteringen wegen N201/N221/N402/N410/N412 | 10.900 | - | 462 | 462 | 10.438 |
Vaarweg Eem | 8.054 | 103 | 732 | 835 | 7.219 |
Vaarweg Merwedekanaal | 14.500 | - | 636 | 636 | 13.864 |
Gronden t.b.v. Wegen | 920 | 920 | -302 | 618 | 302 |
Totaal investeringen excl. Beheer en Onderhoud | 353.226 | 87.329 | 16.900 | 104.229 | 248.997 |
Onderdeel van realisatie 2019 | |||||
Aanleg fietsbrug Nigtevecht over Amsterdam-Rijnkanaal | bijdrage LFO | 250 | |||
N198 BRAVO 3 A12 Aansluiting Woerden - Waarder | verkoop vastgoed | 425 | |||
N212 Trajectaanpak | Beheer en Onderhoud | -30 | |||
N226 Hertenkop | Beheer en Onderhoud | 101 | |||
N226 Hertenkop | Bijdrage gemeenten | 493 | |||
N409 Verkeersveiligheids- en fietsmaatregelen | Beheer en Onderhoud | 539 | |||
N410 Achterdijk | Beheer en Onderhoud | 159 | |||
Natuurverbinding Nigtevecht | Geen investering | -42 | |||
Vaarweg Eem | Bijdrage gemeenten | 393 | |||
Totaal vermeerdering maatschappelijk nut | 19.188 |
In de op de balans opgenomen vermeerdering investeringen maatschappelijk nut in het jaar 2019 zijn ook uitgaven opgenomen voor beheer en onderhoud (N212, N409, N410) en uitgaven waar een bijdrage tegenover staat (Fietsbrug Nigtevecht en vaarweg Eem). Deze kosten zijn bij de realisatie opgenomen omdat bij de aanbesteding van de werken ook onderhoudswerkzaamheden worden aanbesteed. Deze uitgaven zijn verrekend met de onderhoudsbudgetten of bijdragen gemeenten.
Een investering dient binnen het beschikbaar gesteld krediet uitgevoerd te worden. In het bovenstaand overzicht is 1 krediet overschreden.
Aanleg fietsbrug Nigtevecht over het Amsterdam Rijnkanaal
In 2014 is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam voor de realisatie van een fietsbrug over het Amsterdam Rijnkanaal bij Nigtevecht. Het krediet is € 12,2 mln. De bijdrage van Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland en gemeente Amsterdam bedraagt totaal € 11,5 mln. De bijdrage van de provincie Utrecht is € 0,8 mln.
De overschrijding van € 0,2 mln. wordt veroorzaakt door hogere eisen van Rijkswaterstaat aan de aanvaarbeveiliging. Over de verdeling van de hogere kosten vindt tussen beide provincies en Rijkswaterstaat nog overleg plaats. De mate van overschrijding van de provinciale bijdrage van Utrecht is nog niet te duiden.