Programma 5a. Bereikbaarheid exclusief OV

5a.5.1

Verminderen en voorkomen negatieve effecten van mobiliteit op kwaliteit leefomgeving

Lucht, geluid en inpassing
Vanuit het programma Oversteekbaarheid Fauna zijn faunatunnels en wildrasters aangelegd. De afstemming tussen provincie, terreinbeheerders en reewildbeheercommissies is versterkt om het aantal wildaanrijdingen terug te dringen. Bij De Bilt heeft de provincie een nieuwe ruimere fietstunnel gebouwd. De oude fietstunnel is omgebouwd naar een kleine faunatunnel. Ecologen doen veldonderzoek en sporenonderzoek om de werking van bijvoorbeeld de tunnels en ecoducten in beeld te brengen Daarnaast worden beelden verzameld met wildcamera’s. In 2019 zijn er camera’s geplaatst bij faunavoorzieningen bij de N225, de N237 en de N412.

Op 8 januari 2019 is het Actieplan omgevingslawaai provinciale wegen Utrecht vastgesteld. Op basis hiervan is in 2019 op ongeveer drie kilometer provinciale weg geluidsreducerend asfalt aangelegd. Hiervan profiteren 40 woningen met  een hoge geluidsbelasting. Bij 34 woningen in de provincie zijn maatregelen aan de gevels van de woningen genomen.

Onderdelen van de uitvoeringsagenda gezonde luchtkwaliteit hebben in 2019 een plek gekregen in de verschillende uitvoeringsprogramma’s:
In het uitvoeringsprogramma fiets is stimuleren van fietsgebruik en het fietsend meetnet (snuffelfiets) opgenomen.
•   In het uitvoeringsprogramma openbaar vervoer is de uitvoering van het Bestuursakkoord Zero Emissie Bus (ZEB) en Stimuleren van Zero Emissie Doelgoepenvervoer (ZED) in 2025 opgenomen.
•   In het  uitvoeringsprogramma Goederenvervoer ist een actielijn opgenomen gericht is op stimulering gebruik schone brandstoffen en schoongoederenvervoer en stadsdistributie.
•   Snelheid beperkende maatregelen overwogen en soms toegepast: N230 Zuilense Ring, N233 Rondweg Veenendaal, deel N228 (verkeersveiligheid), N411 en A27 (Eemnes – Almere).

Klimaat en verkeer
Overheden hebben in het Klimaatakkoord afgesproken tempo te maken met het ontwikkelen van Regionale Mobiliteitsprogramma’s (RMP’s) voor alle regio’s in het land. De uitwerking en vaststelling van het klimaatakkoord heeft in 2019 vertraging opgelopen. Daardoor wordt de beoogde samenwerkingsagenda over klimaatbeleid en verkeer pas in 2020 uitgewerkt.

Bij 50 geluidsbelaste woningen zijn maatregelen genomen

Op 3 km provinciale weg is geluidsreducerend asfalt aangelegd, waarvan 40 woningen met  een hoge geluidsbelasting direct profiteren en bij 34 woningen in de provincie zijn gevelmaatregelen getroffen. In totaal zijn bij 74 woningen maatregelen genomen.

Er is een samenwerkingsagenda opgesteld (met partners) over klimaatbeleid en verkeer

Deze samenwerkingsagenda is niet opgesteld. In 2020 wordt een regionaal mobiliteitsprogramma opgesteld.