Programma 5a. Bereikbaarheid exclusief OV

Beleidsdoelen

5a.8.1

Uitvoeren verkenningen, regionale programma’s en monitoring/evaluatie

U Ned
In het programma U Ned werken we als regio samen met het Rijk aan een gezonde groei van wonen, werken en bereikbaarheid op de korte, middellange en lange termijn in het gebied van de U16. De belangrijkste opgaven:
-                  Versneld voorwaarden creëren om circa 100.000 nieuwe woningen te realiseren en vestigingsmilieus voor circa 80.000 nieuwe arbeidsplaatsen in de regio Utrecht.
-                  Gelijktijdig realiseren van bij deze groei passende nieuwe netwerkkeuzes voor het mobiliteitssysteem en een gezamenlijke inspanning leveren voor de oplossen van bereikbaarheidsknelpunten voor lokaal, regionaal én doorgaand verkeer passend bij de nationale knooppuntfunctie van Utrecht
-                  Gelijktijdig verbeteren van de leefbaarheid en duurzaamheid in de regio Utrecht.

Op een integrale, adaptieve én haalbare manier geven we invulling aan deze drie samenhangende kernopgaven. In het kader van het MIRT worden hier bestuurlijk afspraken hierover gemaakt.

In het BO MIRT 2019 is afgesproken om  een MIRT-verkenning te starten waarin een kansrijk maatregelpakket van € 500 miljoen voor ov en wonen in de regio Utrecht wordt ontwikkeld. Om voldoende zicht op financiering van de realisatie te hebben reserveren Rijk en regio samen € 380 miljoen euro.
Met deze verkenning wordt een serieuze start gemaakt met de aanleg van het eerste deel van het ov-concept Wiel met Spaken (ov ring om Utrecht met verbindingen naar utrecht centrum en USP), zoals door vastgesteld met het Koersdocument voor de provinciale omgevingsvisie (december 2018). Het geeft een belangrijke impuls aan het verbeteren van de ontsluiting van Utrecht Zuidwest, de grootste woningbouwlocatie van de regio.
Voor het doortrekken van de Uithoflijn naar Zeist is de afspraak gemaakt om de potentie van deze oplossingsrichting verder te onderzoeken in 2020.
In het BO MIRT is de gezamenlijke ambitie uitgesproken om voor de periode 2019- 2024  oplossingen voor de korte termijn voor bereikbaarheids-, leefbaarheids- en duurzaamheidsopgaven in de regio Utrecht te stimuleren. Dat gebeurt door de huidige Korte Termijn Aanpak (KTA) te versterken. Hiervoor dragen, als eerste investering, Rijk en regio ieder € 10 miljoen bij. In het BO MIRT 2020 worden hierover definitieve afspraken gemaakt.
Als tussenresultaat van het MIRT Onderzoek zijn zeven inzichten vastgesteld. Voor het BO MIRT 2020 wordt een gezamenlijk verstedelijkingsperspectief ontwikkeld inclusief adaptief ontwikkelpad.

In 2019 is besloten tot een bijdrage van € 15 miljoen voor het pakket aan No regret-maatregelen. Ook is een besluit genomen over de uitgangspuntennotitie en het beoordelingskader voor het MIRT Onderzoek.

Minder Hinder
Op 17 juni 2019 werd het Tracébesluit Ring Utrecht vernietigd. De gezamenlijke hinderaanpak is daarom in september 2019 door de stuurgroep Goed op Weg on hold gezet. Met de vernietiging van het tracébesluit viel de financiering voor een Minder Hinder maatregelenpakket grotendeels weg. Alle behaalde resultaten tot en met de zomer van 2019 zijn vastgelegd voor een vervolg op termijn. Inmiddels heeft de minister aangegeven nog in 2020 een nieuw tracébesluit te willen nemen. Ook heeft het Rijk € 10 miljoen beschikbaar gesteld, op basis van 50% cofinanciering vanuit de regio, voor de versterking van de Korte Termijn Aanpak.

VERDER
In 2019 zijn in het Utrechts Verkeer en Vervoer Beraad (UVVB) de uitgangspunten vastgesteld om te komen tot bestuurlijke afspraken over afronding van het programma VERDER.. Voor het regionale VERDER pakket zijn door regionale partners in 2009 initiatieven geselecteerd die een effectieve bijdrage leveren aan de doelen van VERDER. Het gaat om maximaal € 500 mln. integrale mobiliteitsmaatregelen die de regiopartners tot en met 2020 realiseren. Van de resterende provinciale VERDER projecten zijn er in 2019 twee uitgevoerd en twee in uitvoering

Regionale Ruimte en Mobiliteitsagenda
In 2019 is de richting van de Regionale Ruimte en Mobiliteitsagenda op basis van een analyse van de bereikbaarheidsopgaven opnieuw bepaald . Gebleken is dat een integrale benadering van de bereikbaarheidsopgaven beter past bij de gebiedsuitwerking van de provinciale omgevingsvisie. In de gebiedsuitwerking staan oplossingen die helpen om de regionale bereikbaarheidsknelpunten aan te pakken.

Beoogde resultaten 2019

Gerealiseerde resultaten 2019

Er is overeenstemming met gemeente Utrecht en Rijk over de schaalsprong mobiliteit, de start en de financiering van het benodigde programma.

In het BO MIRT najaar 2019 is overeenstemming bereikt met gemeente Utrecht en Rijk over de schaalsprong mobiliteit, de start en de financiering van het benodigde programma.

Er is samen met onze partners een Minder Hinder maatregelpakket vastgesteld

Naar aanleiding van de vernietiging van het Tracébesluit Ring Utrecht en het daaraan gekoppeld op on-hold zetten van de gezamenlijke hinderaanpak is in 2019 geen maatregelpakket vastgesteld.

Er zijn zes provinciale VERDER-projecten gerealiseerd

Er zijn twee provinciale VERDER projecten gerealiseerd, twee zijn nog in uitvoering, twee worden later gerealiseerd.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18