Programma 4. Economie en energie

Beleidsdoelen

4.8.1

Uitvoeren programma toerisme

Samen met de gemeenten hebben we ons met de regiomarketingstrategie gericht op het aantrekken van extra bezoekers uit Duitsland en België . Zo is deelgenomen aan consumentenbeurzen in België, zijn campagnes gevoerd gericht op België en Duitsland en is een recreatiekrant uitgebracht (bereik: 250.000 recreanten).

In 2019 hebben we bijgedragen aan meerdere projecten die de identiteit en het profiel van de provincie versterken. Onder meer aan het project E-bike-region, de NBTC-campagne Kastelen en Buitenplaatsen en Hollandse Meesters. Landelijk hebben we onder andere in samenwerking met andere provincies, Rijk en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen bijgedragen aan het Perspectief 2030 (landelijke visie op toerisme in Nederland, opgesteld door experts, bestuurders en bewoners) en daarop volgend de actieagenda. De actieagenda is gepresenteerd op de landelijke Toerisme Top (oktober 2019). Daarnaast zijn wij betrokken bij het opstarten van de Landelijke Data Alliantie (netwerk waarin kennis, inzicht en data worden gedeeld over toerisme van en naar Nederland)..

We hebben samen met verschillende destinatie marketingorganisaties en de gemeente Amersfoort en Utrecht een verkennend onderzoek laten uitvoeren naar de stand van zaken van het zakelijk toerisme (congressen, vergaderingen, trainingen, zakelijke ontmoetingen) in de regio Utrecht. Dit vanuit de wens de inzet meer te focussen op strategische en Utrecht Region-gerichte samenwerking. Het eindrapport beschrijft de omvang, het aandeel, de veranderende vraag, toekomstige ontwikkelingen, een gezamenlijke visie en de ambitie voor een sterke (boven)regionale aanpak van zakelijk toerisme. Op basis van het onderzoek heeft een kwartiermaker de opdracht gekregen om een concreet plan van aanpak te maken. Dit wordt in 2020 opgeleverd.

Beoogde resultaten 2019

Gerealiseerde resultaten 2019

Er is een plan van aanpak voor het stimuleren van zakelijk toerisme, waaraan de provincie actief en zichtbaar een bijdrage heeft geleverd

Er is een verkennend onderzoek gedaan en een visie en ambitie geformuleerd. De afronding van het plan van aanpak zal in 2020 plaats vinden.

De provincie heeft actief bijgedragen (ook financieel) aan minimaal 2 campagnes die de identiteit en het profiel van de provincie versterken.

In 2019 hebben we bijgedragen aan meerdere projecten die de identiteit en het profiel van de provincie versterken, waaronder het project E-bike-region, de NBTC-campagne Kastelen en Buitenplaatsen en Hollandse Meesters.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18