Analyse van het jaarrekeningresultaat

Verschillenanalyse programma's

Verschillenanalyse Programma 5a. Bereikbaarheid (excl. OV)

Verschillenanalyse

Begroting 2019 na wijziging

Rekening
2019

Saldo

Lasten

Provinciale Wegen
De lasten van Programma Provinciale Wegen zijn per saldo ca € 13 mln. lager.
Bij het variabele onderhoud aan wegen zijn de lasten ca € 3,8 mln.lager als gevolg van goedkopere werkzaamheden aan verhardingen, aan ombouw beweegbare brugbediening, beplantingsonderhoud en uitgestelde werkzaamheden aan stoplichtsystemen.
De lasten van variabel onderhoud aan vaarwegen zijn ca. € 2 mln. lager door met name het verbod op het uitvoeren van baggerwerkzaamheden als gevolg van PFAS problematiek. Het vast onderhoud aan wegen zijn ca € 1 mln. hoger door de hogere inzet van Verkeersmanagement en het prestatiebestek Openbare Verlichting.
De Kapitaallasten Wegen zijn ca € 8,5 mln. lager. Bij het opstellen van de begroting 2020 werd duidelijk dat er vrije ruimte was binnen de kapitaallasten Wegen. Deze vrije ruimte is betrokken bij de begrotingsbehandeling van 2020 maar kon daarna niet meer in de begroting 2019 worden aangepast.

47.790

34.409

13.381

Goederenvervoer
In verband met de opstartfase van het mobiliteitsprogramma 2019-2023 en vertraagde besluitvorming als gevolg van de verkiezingen en de coalitievorming zijn de uitgaven in 2019 lager dan begroot.

353

109

244

Verkeersveiligheid
De lasten van het programma liggen ca € 1 mln. hoger dan begroot. Een verschil van ca € 0,2 mln. wordt verklaart doordat bij het opstellen van de najaarsnota een aantal subsidietrajecten waren vertraagd en de begroting met een te hoog bedrag (€ 2,2 mln.) is verlaagd. Het begrotingsoverschot is toegevoegd aan de reserve Mobiliteit. Daarnaast zijn er projecten in uitvoering genomen uit het Mobiliteitsprogramma 2014-2018 welke niet waren voorzien in de begroting. Deze extra lasten ca € 0,8 mln. worden door de reserve Mobiliteit gedekt.

1.604

2.621

-1.017

Fiets
In verband met de opstartfase van het mobiliteitsprogramma 2019-2023 en vertraagde besluitvorming als gevolg van de verkiezingen en de coalitievorming zijn de uitgaven in 2019 lager dan begroot.

7.213

5.053

2.160

Kwaliteit van de Leefomgeving
In verband met de opstartfase van het mobiliteitsprogramma 2019-2023 en vertraagde besluitvorming als gevolg van de verkiezingen en de coalitievorming zijn de uitgaven in 2019 lager dan begroot.

747

554

193

Smart Mobility
Het programma Smart Mobility kent een moeizame opstartfase. Doordat 2019 noodgedwongen in het teken heeft gestaan van het orde krijgen van de organisatie, opstellen doelformuleringen en inzicht verkrijgen in de diverse samenwerkingsverbanden zowel nationaal als in EU verband zijn de lasten ca € 2 mln.. lager dan begroot.
Het programma Regionaal Verkeersmanagement wat nauw verbonden is aan het programma Smart Mobility heeft hierdoor ook ca € 3,7 mln. minder geïnvesteerd dan begroot.

6.674

932

5.742

Knooppunten
In de begroting was € 1 mln. opgenomen voor een bijdrage aan gemeente Nieuwegein t.b.v. overkapping van het busstation (zie ook PS besluit van 5 november 2018). De subsidieaanvraag vanuit Nieuwegein is echter nog niet ontvangen, waardoor dit bedrag vrijvalt in 2019.

1.968

833

1.135

Bereikbaarheid Algemeen
De hogere uitgaven ca € 15,4 mln. worden veroorzaakt bij het programma VERDER. Doordat onvoldoende rekening is gehouden met de BBV regels omtrent het nemen van lasten in het jaar van de subsidiebeschikkingen van o.a. de projecten Ontsluiting Vathorst West, ondergrondse fietsenstallingen Station Amersfoort, Verbeteren doorstroming OV Julianaplein te Amersfoort is de begroting te laag ingeschat. De hogere lasten worden door de reserves VERDER en Mobiliteitprogramma gedekt.

5.500

20.916

-15.416

Totaal lasten

71.849

65.516

6.333

Baten

Provinciale Wegen
De hogere baten zijn enerzijds toe te schrijven aan de te verrekenen baten met Provincie Zuid-Holland in verband met overgang Vijfherenlanden ca € 1,0 mln.. Deze verrekening vindt in 2020 plaats echter de lasten die hiertegenover staan van ca € 1,0 mln. zijn ook in 2019 verantwoord. Daarnaast zijn bij het programma Beter Benutten Vervolg hogere baten afgerekend dan was voorzien in de begroting ca € 2,5 mln.. Ook zijn baten geboekt vanuit de decentralisatie uitkering provinciefonds, welke vervolgens in de Mobliliteitsreserve wordt gestort.

1.358

9.141

7.783

Smart Mobility
De lagere baten zijn het gevolg van de lagere verrekening met het programma VERDER als gevolg van lagere uitgaven bij het programma Regionaal Verkeersmanagement.

3.306

84

-3.222

Samengevoegde afwijkingen kleiner dan 100.000

-

43

43

Totaal baten

4.664

9.268

4.604

Totaal

67.185

56.248

10.937

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18