Verschillenanalyse | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Saldo |
Lasten | | | | | |
---|
Provinciale Wegen De lasten van Programma Provinciale Wegen zijn per saldo ca € 13 mln. lager. Bij het variabele onderhoud aan wegen zijn de lasten ca € 3,8 mln.lager als gevolg van goedkopere werkzaamheden aan verhardingen, aan ombouw beweegbare brugbediening, beplantingsonderhoud en uitgestelde werkzaamheden aan stoplichtsystemen. De lasten van variabel onderhoud aan vaarwegen zijn ca. € 2 mln. lager door met name het verbod op het uitvoeren van baggerwerkzaamheden als gevolg van PFAS problematiek. Het vast onderhoud aan wegen zijn ca € 1 mln. hoger door de hogere inzet van Verkeersmanagement en het prestatiebestek Openbare Verlichting. De Kapitaallasten Wegen zijn ca € 8,5 mln. lager. Bij het opstellen van de begroting 2020 werd duidelijk dat er vrije ruimte was binnen de kapitaallasten Wegen. Deze vrije ruimte is betrokken bij de begrotingsbehandeling van 2020 maar kon daarna niet meer in de begroting 2019 worden aangepast. | 47.790 | 34.409 | 13.381 |
Goederenvervoer In verband met de opstartfase van het mobiliteitsprogramma 2019-2023 en vertraagde besluitvorming als gevolg van de verkiezingen en de coalitievorming zijn de uitgaven in 2019 lager dan begroot. | 353 | 109 | 244 |
Verkeersveiligheid De lasten van het programma liggen ca € 1 mln. hoger dan begroot. Een verschil van ca € 0,2 mln. wordt verklaart doordat bij het opstellen van de najaarsnota een aantal subsidietrajecten waren vertraagd en de begroting met een te hoog bedrag (€ 2,2 mln.) is verlaagd. Het begrotingsoverschot is toegevoegd aan de reserve Mobiliteit. Daarnaast zijn er projecten in uitvoering genomen uit het Mobiliteitsprogramma 2014-2018 welke niet waren voorzien in de begroting. Deze extra lasten ca € 0,8 mln. worden door de reserve Mobiliteit gedekt. | 1.604 | 2.621 | -1.017 |
Fiets In verband met de opstartfase van het mobiliteitsprogramma 2019-2023 en vertraagde besluitvorming als gevolg van de verkiezingen en de coalitievorming zijn de uitgaven in 2019 lager dan begroot. | 7.213 | 5.053 | 2.160 |
Kwaliteit van de Leefomgeving In verband met de opstartfase van het mobiliteitsprogramma 2019-2023 en vertraagde besluitvorming als gevolg van de verkiezingen en de coalitievorming zijn de uitgaven in 2019 lager dan begroot. | 747 | 554 | 193 |
Smart Mobility Het programma Smart Mobility kent een moeizame opstartfase. Doordat 2019 noodgedwongen in het teken heeft gestaan van het orde krijgen van de organisatie, opstellen doelformuleringen en inzicht verkrijgen in de diverse samenwerkingsverbanden zowel nationaal als in EU verband zijn de lasten ca € 2 mln.. lager dan begroot. Het programma Regionaal Verkeersmanagement wat nauw verbonden is aan het programma Smart Mobility heeft hierdoor ook ca € 3,7 mln. minder geïnvesteerd dan begroot. | 6.674 | 932 | 5.742 |
Knooppunten In de begroting was € 1 mln. opgenomen voor een bijdrage aan gemeente Nieuwegein t.b.v. overkapping van het busstation (zie ook PS besluit van 5 november 2018). De subsidieaanvraag vanuit Nieuwegein is echter nog niet ontvangen, waardoor dit bedrag vrijvalt in 2019. | 1.968 | 833 | 1.135 |
Bereikbaarheid Algemeen De hogere uitgaven ca € 15,4 mln. worden veroorzaakt bij het programma VERDER. Doordat onvoldoende rekening is gehouden met de BBV regels omtrent het nemen van lasten in het jaar van de subsidiebeschikkingen van o.a. de projecten Ontsluiting Vathorst West, ondergrondse fietsenstallingen Station Amersfoort, Verbeteren doorstroming OV Julianaplein te Amersfoort is de begroting te laag ingeschat. De hogere lasten worden door de reserves VERDER en Mobiliteitprogramma gedekt. | 5.500 | 20.916 | -15.416 |
Totaal lasten | | | 71.849 | 65.516 | 6.333 |
---|
Baten | | | | | |
---|
Provinciale Wegen De hogere baten zijn enerzijds toe te schrijven aan de te verrekenen baten met Provincie Zuid-Holland in verband met overgang Vijfherenlanden ca € 1,0 mln.. Deze verrekening vindt in 2020 plaats echter de lasten die hiertegenover staan van ca € 1,0 mln. zijn ook in 2019 verantwoord. Daarnaast zijn bij het programma Beter Benutten Vervolg hogere baten afgerekend dan was voorzien in de begroting ca € 2,5 mln.. Ook zijn baten geboekt vanuit de decentralisatie uitkering provinciefonds, welke vervolgens in de Mobliliteitsreserve wordt gestort. | 1.358 | 9.141 | 7.783 |
Smart Mobility De lagere baten zijn het gevolg van de lagere verrekening met het programma VERDER als gevolg van lagere uitgaven bij het programma Regionaal Verkeersmanagement. | 3.306 | 84 | -3.222 |
Samengevoegde afwijkingen kleiner dan 100.000 | - | 43 | 43 |
Totaal baten | | | 4.664 | 9.268 | 4.604 |
---|
Totaal | | | 67.185 | 56.248 | 10.937 |
---|