Analyse van het jaarrekeningresultaat

Verschillenanalyse programma's

Verschillenanalyse Programma 5b. Bereikbaarheid Openbaar vervoer

Verschillenanalyse

Begroting 2019 na wijziging

Rekening
2019

Saldo

Lasten

OV Concessies incl. regiotaxi (Stad, voorheen BRU)

56.676

58.477

-1.802

De kosten voor de OV concessie zijn hoger uitgevallen, hiervoor is een verwachte eindafrekening opgenomen. Ook de concessie voor Vijfheerenlanden is hoger uitgevallen dan het budget dat beschikbaar was gesteld. De kosten voor de regiotaxi zijn 1 mln. lager uitgavellen omdat er minder ritten zijn gereden dan begroot. Door het lager aantal ritten belasten wij ook minder door aan de gemeenten. De in totaal hogere uitgaven worden gecompenseerd door hogere baten. Zie ook de toelichting bij baten.

OV Concessies incl. regiotaxi (Streek)

39.201

38.662

539

De lagere lasten worden voornamelijk veroorzaakt binnen de regiotaxi. Gebruik daarvan is afhankelijk van de vraag, als deze lager is wordt er ook minder vergoed (zie ook baten).

Kapitaallasten OV

25.000

6.296

18.704

Bij het opstellen van de begroting 2020 werd duidelijk dat er vrije ruimte was binnen de kapitaallasten OV. Deze vrije ruimte is betrokken bij de begrotingsbehandeling van 2020 maar kon daarna niet meer in de begroting 2019 worden aangepast. Zie daarom ook het bestemmingsvoorstel bij de jaarrekening.

Infra OV

16.595

1.984

14.611

Binnen infra OV BRU Hek waren enkele meerjarige projecten geprogrammeerd (o.a. AROV middelen). In 2019 zijn hiervoor geen eindafrekeningen ontvangen. Het bedrag valt nu terug in de reserve BDU inzake BRU.

Regiotram

20.447

19.122

1.325

De lagere lasten worden voornamelijk veroorzaakt doordat personeelskosten (inhuur) direct op de investeringsprojecten drukken. In de begroting is hier onvoldoende rekening mee gehouden.

Samengevoegde afwijking , totaal kleiner dan € 100.000

6.359

6.333

26

Totaal lasten

164.278

130.874

33.404

Baten

OV Concessies incl. regiotaxi (Streek)

5.388

14.680

9.292

In 2019 vindt de laatste verantwoording van SISA BDU plaats. Hierdoor is er een BDU bijdrage van het Rijk opgenomen van € 9,8 mln. welke niet in de oorspronkelijke begroting was opgenomen. Daarnaast is de opbrengst bij de regiotaxi € 0,5 mln. lager vanwege het lagere aantal ritten wat er is doorbelast (zie ook de lasten).

OV Concessies incl. regiotaxi (Stad, voorheen BRU)

7.149

7.870

721

In 2019 vindt de laatste verantwoording van SISA BDU plaats. Hierdoor is er een BDU bijdrage van het Rijk opgenomen van € 2,2 mln. welke niet in de oorspronkelijke begroting was opgenomen. Daarnaast is de opbrengst bij de regiotaxi € 1,5 mln. lager vanwege het lagere aantal ritten wat er is doorbelast (zie ook de lasten).

Regiotram

5.448

5.192

-256

De huurinkomsten zijn conform de begroting, maar In de begroting is ook een baat opgenomen vanwege het doorbelasten van personeelskosten naar de investeringsprojecten. In de praktijk worden deze functies ingevuld door inhuur en drukken deze kosten direct op de projecten. Hierdoor blijft de opbrengst hier achter.

Rijksbijdrage voormalige BDU

98.608

98.608

-

Conform begroting, onderdeel van het provinciefonds

Samengevoegde afwijking , totaal kleiner dan € 100.000

-

50

50

Totaal baten

116.593

126.399

9.806

Totaal

47.685

4.475

43.210

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18