Verschillenanalyse Programma 5b. Bereikbaarheid Openbaar vervoer
Verschillenanalyse | Begroting 2019 na wijziging | Rekening | Saldo | ||
Lasten | |||||
---|---|---|---|---|---|
OV Concessies incl. regiotaxi (Stad, voorheen BRU) | 56.676 | 58.477 | -1.802 | ||
De kosten voor de OV concessie zijn hoger uitgevallen, hiervoor is een verwachte eindafrekening opgenomen. Ook de concessie voor Vijfheerenlanden is hoger uitgevallen dan het budget dat beschikbaar was gesteld. De kosten voor de regiotaxi zijn 1 mln. lager uitgavellen omdat er minder ritten zijn gereden dan begroot. Door het lager aantal ritten belasten wij ook minder door aan de gemeenten. De in totaal hogere uitgaven worden gecompenseerd door hogere baten. Zie ook de toelichting bij baten. | |||||
OV Concessies incl. regiotaxi (Streek) | 39.201 | 38.662 | 539 | ||
De lagere lasten worden voornamelijk veroorzaakt binnen de regiotaxi. Gebruik daarvan is afhankelijk van de vraag, als deze lager is wordt er ook minder vergoed (zie ook baten). | |||||
Kapitaallasten OV | 25.000 | 6.296 | 18.704 | ||
Bij het opstellen van de begroting 2020 werd duidelijk dat er vrije ruimte was binnen de kapitaallasten OV. Deze vrije ruimte is betrokken bij de begrotingsbehandeling van 2020 maar kon daarna niet meer in de begroting 2019 worden aangepast. Zie daarom ook het bestemmingsvoorstel bij de jaarrekening. | |||||
Infra OV | 16.595 | 1.984 | 14.611 | ||
Binnen infra OV BRU Hek waren enkele meerjarige projecten geprogrammeerd (o.a. AROV middelen). In 2019 zijn hiervoor geen eindafrekeningen ontvangen. Het bedrag valt nu terug in de reserve BDU inzake BRU. | |||||
Regiotram | 20.447 | 19.122 | 1.325 | ||
De lagere lasten worden voornamelijk veroorzaakt doordat personeelskosten (inhuur) direct op de investeringsprojecten drukken. In de begroting is hier onvoldoende rekening mee gehouden. | |||||
Samengevoegde afwijking , totaal kleiner dan € 100.000 | 6.359 | 6.333 | 26 | ||
Totaal lasten | 164.278 | 130.874 | 33.404 | ||
Baten | |||||
OV Concessies incl. regiotaxi (Streek) | 5.388 | 14.680 | 9.292 | ||
In 2019 vindt de laatste verantwoording van SISA BDU plaats. Hierdoor is er een BDU bijdrage van het Rijk opgenomen van € 9,8 mln. welke niet in de oorspronkelijke begroting was opgenomen. Daarnaast is de opbrengst bij de regiotaxi € 0,5 mln. lager vanwege het lagere aantal ritten wat er is doorbelast (zie ook de lasten). | |||||
OV Concessies incl. regiotaxi (Stad, voorheen BRU) | 7.149 | 7.870 | 721 | ||
In 2019 vindt de laatste verantwoording van SISA BDU plaats. Hierdoor is er een BDU bijdrage van het Rijk opgenomen van € 2,2 mln. welke niet in de oorspronkelijke begroting was opgenomen. Daarnaast is de opbrengst bij de regiotaxi € 1,5 mln. lager vanwege het lagere aantal ritten wat er is doorbelast (zie ook de lasten). | |||||
Regiotram | 5.448 | 5.192 | -256 | ||
De huurinkomsten zijn conform de begroting, maar In de begroting is ook een baat opgenomen vanwege het doorbelasten van personeelskosten naar de investeringsprojecten. In de praktijk worden deze functies ingevuld door inhuur en drukken deze kosten direct op de projecten. Hierdoor blijft de opbrengst hier achter. | |||||
Rijksbijdrage voormalige BDU | 98.608 | 98.608 | - | ||
Conform begroting, onderdeel van het provinciefonds | |||||
Samengevoegde afwijking , totaal kleiner dan € 100.000 | - | 50 | 50 | ||
Totaal baten | 116.593 | 126.399 | 9.806 | ||
Totaal | 47.685 | 4.475 | 43.210 |