Programma 3. Bodem, water en milieu

3.4.1

Realiseren van impulsen gezonde leefomgeving

Vanuit het programma Gezonde Leefomgeving hebben we in 2019 verschillende activiteiten uitgevoerd, vaak samen met onze partners. Een overzicht van het programma en de programma-activiteiten staat op de website van de provincie en in het online magazine. Daarnaast is op andere manieren aandacht aan het onderwerp besteed:
·   We hebben uitgebreid geadviseerd over gezondheid in de omgevingsvisie. Hierover zijn onder meer wetenschappers en experts geïnterviewd en is een bijeenkomst georganiseerd. De resultaten hebben we uitgewerkt in een brochure met aanbevelingen en inrichtingsprincipes. De informatie uit deze brochure is onder meer gebruikt door het U10-bouwteam gezonde leefomgeving voor het afwegingskader Regionaal Economisch Programma (REP) van de U10.
·   De provincie Utrecht is partner van de Health Hub Utrecht. Binnen dit netwerk zijn wij actief betrokken bij de organisatie en inhoud van de netwerk-inspiratiebijeenkomsten over gezonde leefomgeving. Bijvoorbeeld in 2019 bij het thema ‘gezond ouder worden’.
·   In februari 2019 hebben we samen met het Ministerie van I&W en de gemeente Utrecht het eindsymposium van het programma Slimme en Gezonde Stad (2016-2019) georganiseerd. In dit programma hebben we ontwerpend onderzoek gedaan naar gezonde verstedelijking.
·   De campagne Laad je op in de natuur!, die we vanuit het programma gezonde leefomgeving in 2018 zijn gestart, liep door in 2019. Ook de in 2018 gestarte lezingenreeks ging verder. In november 2019 organiseerden we de druk bezochte lezing ‘Positive Health in een gezonde leefomgeving’.
·   Als regio voeren we in Brussel een uitgebreide lobby om de regio te profileren als Europees living lab voor Healthy Urban Living. Met het GS-werkbezoek aan Brussel is dit nogmaals bekrachtigd.
·   In 2019 zijn we lid geworden van het WHO Europa netwerk Regions for Health. Vanuit dit netwerk hebben we meegewerkt aan een onderzoek naar de samenwerking op het gebied van gezonde leefomgeving tussen regionale overheden en kennisinstellingen. De Utrechtse ervaringen hebben we op verzoek van de WHO gedeeld op een groot internationaal congres in Marseille.

Het aanjaagprogramma gezonde leefomgeving is in uitvoering.