Programma 3. Bodem, water en milieu

Beleidsdoelen

3.4.4

Beperken overlast vliegverkeer

Luchtvaart
Vanuit het Rijk wordt gewerkt aan de herziening van de Luchtvaartnota en de luchtruimherziening. Dit zal ook invloed hebben op de effecten van luchtvaart in de provincie Utrecht, met name als het gaat om geluidhinder. Het beperken van hinder in de verder van Schiphol gelegen gebieden is zowel op formele als informele momenten onder de aandacht van het ministerie gebracht. De samenwerking met gemeenten op dit vlak heeft verder vorm gekregen met de start van de kerngroep Luchtvaart.  

Kleine luchtvaart
In 2019 zijn de aangepaste beleidsregels in werking getreden voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik van niet aangewezen terreinen voor luchtvaart. Op basis hiervan is onder meer het aantal rondvluchten beperkt. Het gevolg is dat het aantal activiteiten op basis van de Wet luchtvaart verder krimpt. Het aantal ontheffingaanvragen is gehalveerd.

Ook in 2019 had de Wet natuurbescherming impact op de luchtvaart. De relatie tussen de Wet luchtvaart en de Wet natuurbescherming luistert nauw. In dit verband is in IPO-verband een landelijke handreiking opgesteld. Daarmee is vooraf vast te stellen of instemming met een aangevraagde ontheffing kan leiden tot overtreding van de Wet natuurbescherming. De ervaringen met de al beschikbare conceptversie van de IPO-handreiking zijn goed.

Beoogde resultaten 2019

Gerealiseerde resultaten 2019

Er is een actieve lobby om voor overvliegend vliegverkeer zo hoog mogelijke aan- en uitvliegroutes te realiseren.

Op formele momenten als op informele momenten het terugdringen van hinder in de verder van Schiphol gelegen gebieden onder de aandacht van het ministerie gebracht.

Start en landingen: alleen op locaties, waar de hinder voor omwonenden en natuur zo min mogelijk is.

Zie hiervoor onder kleine luchtvaart

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18