Programma 3. Bodem, water en milieu

3.4.3

Verminderen geluidsbelaste woningen en beschermen stiltegebieden

Om de gezondheidseffecten van geluidsoverlast zo veel mogelijk te beperken, werken we aan verschillende oplossingen. De belangrijkste is het reduceren van geluidsoverlast door geluidsreducerend asfalt aan te brengen op provinciale wegen. Hiervoor is op 8 januari 2019 het Actieplan omgevingslawaai provinciale wegen Utrecht vastgesteld. Op basis hiervan is in 2019 over ongeveer een lengte van drie kilometer geluidsreducerend asfalt aangelegd. Hiervan hebben40 woningen met een hoge geluidsbelasting direct geprofiteerd. Omdat geluidsreducerend asfalt niet alle geluidhinder kan wegnemen, is ook gestart met maatregelen aan de gevels van de woningen. Inmiddels is dit bij 34 woningen in de provincie afgerond.
Daarnaast hebben we in 2019 proeven gedaan met een zogenoemde whiswall bij Soesterberg. Een whiswall is een innovatieve constructie van beton en staal die geluid afbuigt.
De resultaten laten een flinke vermindering van de geluidsoverlast zien. In 2020 wordt deze geluidwerende maatregel toegepast in Soesterberg en Vreeland.

Voor de geluidhinder van niet provinciale wegen wordt samen met gemeenten een agenda Geluid opgesteld. De provincie heeft in het koersdocument, opgesteld voor de omgevingsvisie, aangegeven te streven naar een omgevingskwaliteit die voor de gezondheid gewenst is. De WHO-advieswaarde geluid is daarbij het uitgangspunt. Om aan de toenemende vraag naar woningen te voldoen, zijn in de provincie Utrecht tot 2050 ongeveer 157.000 tot 175.000 woningen nodig. De locaties die daarvoor in beeld zijn, zijn vaak hoog belast qua geluid. Het is een uitdaging om de woningbouwopgave te realiseren in een gezonde leefomgeving.

Stiltegebieden
Door bevolkingsgroei, meer verkeer en groei van de luchtvaart nemen geluidsniveaus de komende jaren verder toe. Mensen hebben echter behoefte aan rust en stilte. Dit draagt ook bij aan een gezonde leefomgeving en betere beleving van natuur en landschap. In verband met het doel van de stiltegebieden, het ervaren van rust en stilte in de natuur, is ook in 2019 een route toegevoegd aan de routes in Utrecht (zie https://www.routesinutrecht.nl/tips-thema-s/opladenindenatuur). In 2019 zijn negen ontheffingen verleend voor activiteiten in stiltegebieden. Ook is weer gestart met periodieke gebiedscontroles. Een evaluatie van het huidige beleid wordt in 2020 afgerond.

De geluidbelasting van minimaal 50 woningen is afgenomen.

Nog niet bekend