Programma 6. Cultuur en erfgoed

6.1.2

Zakelijk verstevigen cultuur- en erfgoedinstellingen

Programma’s Advies op Maat en Business Model Canvas
Om culturele organisaties te professionaliseren hebben we de afgelopen jaren twee programma’s uitgevoerd:  Advies op Maat en het Business Model Canvas traject. Advies op Maat (eens per twee jaar) is eind 2018 afgerond. Met het Business Model Canvas zijn dit jaar in een aantal workshops acht organisaties begeleid om hun businessmodel te versterken. Het programma is voor het vijfde jaar op rij ingezet bij in totaal 40 organisaties.

Partnerinstellingen
Onze partnerinstellingen zijn Landschap Erfgoed Utrecht, Monumentenwacht Utrecht, Bibliotheek Service Centrum, Kunst Centraal, Utrechts Landschap, Stichting De Utrechtse Molens, Steunpunt Archeologie en Monumenten Utrecht, Restauratie Opleidingsprojecten, Kasteel Amerongen en Slot Zuylen. De partnerorganisaties met ondersteunende taken voor de cultuur- en erfgoedsector kregen er in 2019 taken bij in verband met de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden.
Volgens de afspraken in het door Provinciale Staten vastgestelde draaiboek voor partnerinstellingen, hebben de partners een zelfevaluatie uitgevoerd. Die vormen input voor onze eigen evaluatie in 2020 naar hoe de afspraken werken en bijgedragen hebben aan onze beleidsdoelen. Dit vormt de basis voor ons nieuwe cultuur- en erfgoedprogramma (2020-2023). Bij Landschap Erfgoed Utrecht, Monumentenwacht Utrecht, Bibliotheek Service Centrum, Kunst Centraal, Steunpunt Archeologie en Monumenten Utrecht, Kasteel Amerongen en Slot Zuylen is gevraagd de klanttevredenheid te toetsen. Alle organisaties hebben minimaal de gevraagde 7,5 behaald. In sommige gevallen scoorden zij ruim daarboven.

Tien culturele en/of erfgoed instellingen hebben de training ‘Business Model Canvas’ gevolgd.

Acht culturele en/of erfgoed instellingen hebben de training ‘Business Model Canvas’ gevolgd.

Er zijn vijf begeleidingstrajecten voor Vrijwilligersorganisaties gestart (Advies op maat).

Dit traject is in 2019 niet uitgevoerd; planning was eens per twee jaar; heroverweging vindt plaats in nieuwe programma cultuur en erfgoed.

De partnerorganisaties scoren minstens een 7,5 voor klanttevredenheid.

De organisaties scoren minimaal een 7,5 voor klanttevredenheid, soms ruim daarboven.