Programma 6. Cultuur en erfgoed

6.2.4

Professioneel beheren van archeologische vondsten

Provinciaal archeologisch depot
In IPO-verband werken de provincies samen aan de doorontwikkeling en het onderhoud van het nieuwe digitale depot(beheer)systeem ArcheoDepot.nl. Met de livegang van ArcheoDepot.nl in 2019 is de loketfunctie (centraal loket voor aanlevering van vondsten en documentatie) van het systeem in gebruik genomen voor alle provincies. In 2019 is bovendien het aantal provincies dat de beheerfunctionaliteiten van het systeem gebruikt uitgegroeid van drie, waaronder Utrecht, naar vijf.
Het traject naar een nieuw gezamenlijk depot voor Utrechtse instellingen loopt. De gemeente Utrecht heeft de eisen van de verschillende beoogde deelnemers (onder andere Centraal Museum, Erfgoed gemeente Utrecht, Erfgoed provincie Utrecht) verder geïnventariseerd en onderzocht.

De provincie Utrecht heeft onderzoek gedaan naar de koppeling met het archeologisch informatiesysteem van het Rijk.

Onderzoek naar genoemde koppeling is onderdeel geworden van het door-ontwikkelen van ArcheoDepot. Dit wordt interprovinciaal opgepakt en dus geen apart onderzoek vanuit de provincie Utrecht meer.