Programma 6. Cultuur en erfgoed

6.2.2

Stimuleren beheer en restauratie rijksmonumenten

Restauratie Rijksmonumenten
Rijksmonumenten vormen een belangrijk deel van het culturele kapitaal van de provincie. Samen met het Rijk, eigenaren en fondsen financieren wij restauratieprojecten. In 2019 kregen we een hogere rijksbijdrage die we vanaf dit jaar ook hoger matchen. De basis voor de financiering is de Utrechtse Erfgoedmonitor, het financieringsinstrument is de subsidieregeling Erfgoedparels. Het budget Erfgoedparels bedroeg € 3 miljoen.
Gehonoreerde aanvragen restauratieprojecten Fonds Erfgoedparels 2019:
-   Kasteel Den Ham Vleuten
-   De Wulpenhorst Zeist
-   Kerk, Cabauw/Lopik
-   Landgoed Persijn, Maartensdijk/De Bilt
-   Buitenplaats Middenhoek, Nieuwersluis/Stichtse Vecht
-   Petruskerk, Woerden
-   Sterrenwacht Sonnenburgh, Utrecht
-   Buitenplaats Over Holland, Nieuwersluis/Stichtse Vecht
-   Kasteel de Haar Haarzuilens;
-   Postkantoor Neude, Utrecht
-   Nyenrode Breukelen
-   Kasteel Heemstede, Houten
-   Domkerk, Utrecht

Pilot restauratie en duurzaamheid
De pilot restauratie en duurzaamheid is afgerond. Vier kerkbesturen hebben een gratis energiescan gekregen. Daarin werden ze geadviseerd over verantwoorde energie-duurzame maatregelen. Voor de uitvoering van de maatregelen was een subsidie van 70% uit het Fonds Erfgoedparels beschikbaar.  Uiteindelijk heeft maar één kerk een plan ontwikkeld en een voorstel ingediend. De maatregelen vragen ondanks de bijdrage van 70% vanuit de provincie een te hoge investering. Het restant van de gereserveerde middelen wordt ingezet in de regeling Erfgoedparels voor restauraties.

Restauratie Domtoren
Het Ministerie van OCW en de provincie hebben elk € 4 miljoen vrijgemaakt voor de restauratie van de Domtoren in Utrecht. In 2019 zijn steigers rond de Domtoren geplaats. Een eerste provinciale bijdrage van € 2 miljoen is overgemaakt.

Het aantal historische buitenplaatsen in matige tot slechte staat is in 2019 afgenomen met 25% t.o.v. 2014.

Het percentage van historische buitenplaatsen in matige en slechte staat is met bijna 25% afgenomen, namelijk van 14% naar 11%.

Het aantal overige rijksmonumenten in matige tot slechte staat is afgenomen met 15%.

Het percentage objecten in matige tot slechte staat is afgenomen met 20%, namelijk van 25% naar 20 %.

De provincie Utrecht heeft een pilot ‘restauratie en duurzaamheid’ gestart.

De pilot ‘restauratie en duurzaamheid’ is uitgevoerd

Er is geld beschikbaar voor de restauratie van de Domtoren (Kadernota 2018).

Het geld is beschikbaar en in 2019 is een tranche betaald