Programma 6. Cultuur en erfgoed

6.2.1

Verankeren cultuurhistorische waarden in ruimtelijk beleid

Ruimtelijk erfgoedbeleid
Voor een aantrekkelijk vestigings- en verblijfsklimaat is ook de cultuurhistorische kwaliteit van de omgeving van belang. Iets wat kwetsbaar blijft door de druk op de schaarse ruimte en de beperkte herkenbaarheid van cultuurhistorische structuren. De provincie speelt een belangrijke rol om dit te beschermen.
We geven dit vorm in beleid en regelgeving (omgevingsvisie en -verordening), in handreikingen, zoals de Cultuurhistorische Atlas (CHAT) en met gemeentelijke cultuurhistorische waardenkaarten. In 2019 hebben we het  thema ‘cultuurhistorische waarde van wegen’ dat in 2018 succesvol was gestart verder uitgewerkt.

In 2019 is een enquête gedaan naar de waardering van de CHAT., Onder mensen die in het ruimtelijk domein werken en bij mensen die de atlas voor eigen toepassingen gebruiken. De algemene score was een 7,1, ruim hoger dan de eerdere nulmeting.

Gemeenten zijn belangrijke partners bij de bescherming van cultureel erfgoed. Hun cultuurhistorische waardenkaarten zijn instrumenten om cultuurhistorische kennis over een gebied in ruimtelijk beleid vast te leggen. Ook in 2019 is het aantal gemeenten met een cultuurhistorische waardenkaart gegroeid.

Voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam zijn we in 2019 samen met de partners gestart om de manier van bescherming tussen de provincies onderling en de betrokken gemeenten meer te harmoniseren, met het oog op de UNESCO-status.

De Cultuurhistorische Atlas is in 2019 aangevuld met thema historische infrastructuur.

Het thema historische infrastructuur is verankerd in de CHAT.

De Cultuurhistorische Atlas scoort minstens een 7,5 voor klanttevredenheid.

De score is een 7,1.

80% van de gemeenten heeft in 2019 een cultuurhistorische waardenkaart.

60% van de gemeenten heeft een cultuurhistorische waardenkaart.