Programma 6. Cultuur en erfgoed

6.1.4

Inzet van kunst en vormgeving in gebiedsontwikkeling

Dat cultuur en erfgoed van waarde is voor de kwaliteit van de omgeving,  wordt steeds meer erkend. Steeds vaker ontstaan samenwerkingen met andere beleidsterrein,   en wordt creatieve verbeeldingskracht gebruikt bij het opstellen van beleid of in de uitvoering.
In 2019 zijn we een onderzoek gestart naar de kansen en mogelijkheden om cultuur en erfgoed sterker in te bedden in integrale ontwerpopgaven. Hierbij is ook een relatie gelegd met de omgevingsvisie, waarin creatieve verbeeldingskracht een stevige plek heeft gekregen.
In twee verkeerstunnels die in 2019 zijn opgeknapt, is bijvoorbeeld kunst en vormgeving gebruikt om het verhaal van de plek zichtbaar te maken. Bij de tunnel KNMI De Bilt en de tunnel bij Fort Vechten in relatie tot Limes en NHW. Door kunst en vormgeving op deze openbare plekken toe te passen, wordt een breed publiek bereikt.

Een ander voorbeeld van integrale gebiedsontwikkeling is Park Vliegbasis Soesterberg, waar met alle partners een cultureel plan is opgesteld en uitgevoerd. Dit heeft geresulteerd in het themajaar Koude Oorlog waarin historie, natuur, landschap en kunst zijn samengebracht en elkaar hebben versterken.

Andere projecten die in ontwikkeling zijn:
-   een kunstwerk bij Lunet aan de Snel in samenwerking met de Pact van Ruigenhoek partners (NHW)
-   het vergroten van de zichtbaarheid van de plofsluis met kunst in samenwerking met RWS, HKU en gemeente Nieuwegein en NHW
-   een kunstwerk bij de A12 in samenwerking met RWS en NHW, project Sterke Lekdijk, en de Via Regia (N225).

De provincie heeft de meerwaarde van kunst en vormgeving in integrale processen zichtbaar gemaakt.

De meerwaarde is zichtbaar gemaakt op bijvoorbeeld Soesterberg, en bij een tweetal verkeerstunnels. Creatieve verbeeldingskracht is opgenomen als belangrijk element in de Omgevingsvisie t.b.v. de omgevingskwaliteit.

Er zijn (cumulatief vanaf 2016) vier gebiedsprojecten gestart, waarbij kunst en vormgeving zijn ingezet om het cultuurhistorische verhaal te vertellen.

Er zijn in 2019 drie projecten gerealiseerd en vijf projecten zijn gestart. Ook is onderzoek gestart t.b.v. beleid voor de komende periode.

Cultureel plan Park Vliegbasis Soesterberg is gereed.

Het Cultureel plan voor Park Vliegbasis Soesterberg is opgesteld en uitgevoerd.