Programma 6. Cultuur en erfgoed

6.3.3

Versterken culturele infrastructuur met festivals

Met festivals wil de provincie de regio op cultureel gebied aantrekkelijker maken voor bewoners en bezoekers, ook internationaal.
In 2019 hebben we, gebaseerd op de vier-jarige subsidie toekenning, elf festivals ondersteund als provincie. Het gaat om het Nederlands Filmfestival, Festival Oude Muziek, Tweetakt festival, Spring festival, Amersfoort Jazz Festival, Spoffin Festival, Le Guess who?, Café theater festival, Holland Animation Festival, Internationaal Literatuur festival en Gaudeamus.
Het voor 2019 geplande publieksonderzoek is nog niet uitgevoerd. De planning is dat dit in 2020 zal gebeuren.

Het aandeel (inter) nationale bezoekers is met 7% gestegen. Het totaal aantal bezoekers blijft stabiel.

Het publieksonderzoek dat de resultaten t.a.v. de  genoemde indicatoren zou moeten leveren is uitgesteld. Dit uitstel is voornamelijk veroorzaakt door tijdelijk gebrek aan capaciteit bij het Utrechts Festival Overleg die het onderzoek zou uitvoeren onder haar leden.
De reguliere data van festivals op basis waarvan het aandeel internationale bezoekers kan worden bepaald zijn nog niet beschikbaar. Dit geldt ook voor de klanttevredenheid hoewel deze indicator door individuele festivals op verschillende manieren wordt onderzocht. Hierdoor is deze indicator op generiek niveau lastiger te bepalen. We verwachten in de loop van 2020 het publieksonderzoek uit te voeren waarbij de resultaten van 2019 worden meegenomen.

De klanttevredenheid van de festivals is voldoende en toont een stijgende lijn.