Programma 7. Bestuur en middelen

7.2.1

Uitvoeren van werkzaamheden (Commissaris van de Koning)

Rijkstaken commissaris van de Koning
In het eerste jaar na zijn aantreden heeft de commissaris van de Koning zijn rijkstaken en de rol als boegbeeld van de provincie Utrecht nieuw ingevuld. In 2019 bezocht hij acht gemeenten, waarbij hij ook in gesprek ging met lokale relevante maatschappelijke partners.
Hij woonde zeven herdenkingen en kransleggingen bij en begeleidde 29 bezoeken van leden van het Koninklijk Huis, met als hoogtepunt de viering van Koningsdag in de gemeente Amersfoort. Verder adviseerde de commissaris over ongeveer 300 Koninklijke onderscheidingen en 14 aanvragen voor predicaten Koninklijk, Hofleverancier en Koninklijke Erepenningen.

Georganiseerde ondermijnende criminalitei t en Wet Bibob
De aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit en de Wet Bibob kregen nieuwe impulsen. Zo zijn, in opdracht van de commissaris, het Regionale Informatie- en Expertise Centrum (RIEC) Midden-Nederland en een extern onderzoeksbureau een provinciaal veiligheids- en vitaliteitsonderzoek gestart naar de vitaliteit van vakantieparken in de provincie Utrecht en de gemeente Wijdemeren. Ook is gestart  met een zogenaamde weerbaarheidsscan van de provinciale organisatie. Er is een succesvolle eerste bijeenkomst georganiseerd voor het notariaat in Midden-Nederland in samenwerking met de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie. Daarnaast staat de aanpak van ondermijnende criminaliteit op de provinciale Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB)-agenda en is de provincie Utrecht aangesloten bij het RIEC-project ‘Buitengebied in Kaart’.

Het Bibob-beleid is verder vormgegeven door een conceptbeleidslijn en nieuwe werkprocessen op te stellen. Een tweede editie van de netwerk- en informatiebijeenkomsten over deze wet voor Utrechtse gemeenten heeft plaatsgevonden. Het aantal Bibob-onderzoeken is meer dan verdubbeld ten opzichte van 2018. Voor het eerst is een Bibob-onderzoek gedaan bij subsidieverstrekking.

Voor de georganiseerde ondermijnende criminaliteit is een regionaal ondermijningsbeeld opgesteld.

In 2019 is onder meer een breed onderzoek gestart naar de vitaliteit vakantieparken in de provincie Utrecht.

Er is een plan om de organisatie meer weerbaar te maken samen met het RIEC.

Het plan is naar verwachting in de zomer van 2020 gereed.

Er zijn bewustwordingsbijeenkomsten georganiseerd voor ander andere notarissen.

De eerste bijeenkomst is januari 2019 geweest.  Tweede bijeenkomst is voorzien voor 2020.

Het loopbaanbeleid van burgemeesters is verder ontwikkeld.

Het loopbaanbeleid van burgemeesters is geïntensiveerd. Dit is een doorlopend aandachtspunt.

Het kwaliteitsniveau van de advisering rond Koninklijke onderscheidingen is verbeterd.

Dit is een doorlopend aandachtspunt.

Het Bibob-beleid is verder vormgegeven.

Nieuwe beleidsregels zijn voorbereid. De toepassing van de Wet Bibob is geïntensiveerd.