Programma 7. Bestuur en middelen

Beleidsdoelen

7.5.1

Uitvoeren wettelijke toezichtstaak

In 2019 namen we, net als in 2018, in totaal 150 toezichtbeslissingen:
-   Voor financieel toezicht waren dit 44 toezichtbeslissingen voor gemeenten en gemeenschappelijke regelingen. Ook beoordeelden we drie waterschappen.
-   Voor huisvesting vergunninghouders zijn dit halfjaarlijkse beoordelingen van alle gemeenten.
-   Voor de domeinen omgevingsrecht en informatiebeheer was dit de jaarlijkse beoordeling van gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen.
Bij het nemen van de financiële toezichtbeslissingen stelde het college vast dat alle gemeenten in aanmerking kwamen voor het predicaat repressief (groen). Wel staat dat de financiële positie van de gemeenten flink onder druk door het sociaal domein. Met drie gemeenten is eind december 2019 afgesproken om in 2020 via bestuurlijke gesprekken hun financiële situatie strakker te monitoren. Speciale (bestuurlijke) aandacht ging ook nog uit naar de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. Dit vanuit  het preventief Arhi-toezicht door termijnoverschrijding van de indiening van de begroting 2019.
Bij negen gemeenten is voor de domeinen omgevingsrecht, informatiebeheer en huisvesting vergunninghouders een interventietraject of monitoringstraject opgestart. Dit waren nog geen juridische interventies. Zie hiervoor de IBT-kaart IBT-kaart Utrecht.
In 2019 zijn rond de tien klachten of meldingen van burgers of raadsleden behandeld over mogelijke taakverwaarlozing door gemeenten. Net als vorig jaar gingen deze klachten vooral over het domein omgevingsrecht.

Beoogde resultaten 2019

Gerealiseerde resultaten 2019

De provincie heeft toezichtsbeslissingen op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen voorbereid en opgesteld.

Er zijn 150 toezichtbeslissingen genomen met bijbehorende interventietrajecten.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18