Programma 7. Bestuur en middelen

7.5.2

Inspelen op ontwikkelingen van verticaal toezicht en horizontale controle

Eind 2018 is de landelijke ‘Ontwikkelagenda toezicht van de toekomst’ aan de Tweede Kamer aangeboden. Als vervolg hierop is in 2019 met BZK, IPO en VNG gewerkt aan een Actieplan Toekomst van het (interbestuurlijk) Toezicht (ATT). Dit actieplan wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2020 door het ministerie en de landelijke koepels vastgesteld. Via verschillende landelijke werksessies en de vakberaden van het IPO hebben we hiervoor input geleverd.

In lijn met de actielijn ‘uniformiteit van het toezicht’ uit de ontwikkelagenda is voor financieel toezicht het (landelijk) Gemeenschappelijk Toezichtkader (GTK) Gemeenten 2020 vastgesteld. Een soortgelijk kader voor het financieel toezicht op gemeenschappelijke regelingen is voorbereid.

In 2019 hebben we onze IBT-kaart vernieuwd, zodat makkelijker een IBT-meerjarenbeeld per gemeente en een vergelijking tussen gemeenten te maken is. Vanaf 2020 is deze nieuwe IBT-kaart beschikbaar. De IBT-kaart met de waterschappen is nog niet uitgebreid. Omdat de meeste waterschappen interprovinciaal zijn, is hiervoor  eerst afstemming nodig met andere provincies over de uitvoering van de verschillende toezichttaken bij die waterschappen. Daarna kunnende toezichtresultaten op eenzelfde manier worden gepresenteerd.

In 2019 zijn twee themaonderzoeken uitgevoerd. Bij zes gemeenten is een themaonderzoek uitgevoerd op het IBT-domein omgevingsrecht naar brandveiligheid in zorginstellingen, in afstemming met deze gemeenten en de Veiligheidsregio. Ook het themaonderzoek naar roestvaststaal in zwembaden is grotendeels afgerond. In de eerste helft van 2020 worden de uitkomsten en de effecten van deze onderzoeken gedeeld.

De provincie heeft het thema-onderzoek en de reality check naar brandveiligheid in zorginstellingen uitgevoerd, zo mogelijk met andere provincies/overheden.

Het thema-onderzoek en de reality check zijn uitgevoerd en het eindrapport van het themaonderzoek Brandveiligheid in zorginstellingen is in concept gereed.

Op basis van de ontwikkelagenda ‘Toezicht van de Toekomst’ van BZK, IPO en VNG heeft de provincie de toezichttaak verder doorontwikkeld.

Het Gemeenschappelijk Toezichtkader Gemeenten 2020 is vastgesteld. De vernieuwde IBT-kaart is voorbereid.

Het themaonderzoek ‘roestvaststaal in zwembaden’ is uitgevoerd.