Programma 7. Bestuur en middelen

7.1

Versterken positie Provinciale Staten in beleidsprocessen

Op 20 maart 2019 zijn de nieuwe Staten gekozen. Om de politieke partijen te ondersteunen, is een campagne vastgesteld door de Verkiezingscommissie uit Provinciale Staten. Verschillende middelen zijn ingezet om de provincie als bestuurslaag onder de aandacht  te brengen. Speciale aandacht ging uit naar  jongeren die voor het eerst naar de stembus gingen. De verkiezingsuitslag betekende de start van de coalitiebesprekingen, met als resultaat een nieuw coalitieakkoord voor de komende vier jaar en een nieuw samengesteld college van Gedeputeerde Staten. Op 27 mei 2019 waren de verkiezingen van de Eerste Kamer. Ook is in 2019  een nieuwe commissaris van de Koning aangetreden, die de  rol als voorzitter van de vergaderingen van Provinciale Staten oppakt.
.