Programma 7. Bestuur en middelen

7.4.1

Opstellen visie regiovorming en uitvoeren

Versterken regionale slagkracht
In het coalitieakkoord 2019-2023 staat dat er een goede samenwerking moet zijn tussen de verschillende overheidslagen. Ook moet de bestuurskracht van gemeenten versterkt worden. In 2019 is gestart met het ontwikkelen van een programma (werktitel Sterk Utrechts bestuur) om de regionale slagkracht van gemeenten, waterschappen en provincie te versterken. Doel is overheden beter in staat te stellen om op effectieve en efficiënte wijze te participeren in verschillende samenwerkingsverbanden. Dit programma wordt vastgesteld in 2020.

Regionaal samenwerkingsverband Lopikerwaard
In 2019 heeft de provincie de samenwerking met de gemeenten Oudewater, Lopik, Montfoort, IJsselstein en Woerden en Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden (HDSR) voortgezet. De provincie heeft regie gevoerd bij de totstandkoming van de regionale position paper en de regionale omgevingsagenda voor het Lopikerwaard samenwerkingsverband. De position paper wordt begin 2020 vastgesteld. De regionale omgevingsagenda komt naar verwachting medio 2020 tot stand.

Ontvlechting Utrecht West-samenwerking (ambtelijke samenwerking gemeenten Montfoort/IJsselstein)
Onder regie van de provincie is de ambtelijke samenwerking tussen de gemeenten Montfoort en IJsselstein gestopt. IJsselstein en Montfoort hebben per 1 januari 2019 weer een eigen ambtelijke organisatie. Montfoort heeft voor de opstartfase van de nieuwe organisatie eenmalig een financiële bijdrage van de provincie ontvangen om een adviseur Algemene ondersteuning en Interne Controle en een informatiemanager in te huren.

Overleg gemeenten Eemnes en Baarn
Omdat een eventuele herindeling van Huizen,  Blaricum en Laren is stopgezet, kan Eemnes de samenwerking in Baarn-Eemnes-Laren (BEL)-verband voortzetten. Een actieve rol van de provincie is daarmee komen te vervallen. De bestuurlijke en ambtelijke samenwerking tussen Eemnes en Baarn wordt in 2020 verder vormgegeven, en kan los van de BEL-samenwerking worden gezien.

Provinciale herindelingsprocedure Vijfheerenlanden
Per 1 januari 2019 zijn Leerdam, Vianen en Zederik samengevoegd en is de nieuwe Utrechtse gemeente Vijfheerenlanden ontstaan. Bestuurlijk en ambtelijk heeft het college de focus gelegd op het implementeren van hun beleidsambities in onze beleidsdocumenten. Ook is de nieuwe gemeente geïntroduceerd in de Utrechtse netwerken.
Met de komst van Vijfheerenlanden wijzigde ook de provinciegrens. Vanuit de veiligheidsregio’s, omgevingsdiensten en GGD’s zijn taken en bevoegdheden zorgvuldig overgedragen naar onze provincie. Inwoners en bedrijven hebben daar vrijwel niets van gemerkt.
De provincies Zuid-Holland en Utrecht hebben in 2019 intensief samengewerkt om rechten en verplichtingen onderling over te dragen. De financiële gevolgen daarvan voor de organisatie zijn voor zover mogelijk per beleidsonderdeel verwerkt in de begroting voor 2020. De financiële afwikkeling Vijfheerenlanden tussen beide provincies liep in 2019 vertraging op. Dit omdat verder financieel onderzoek van een externe accountant noodzakelijk was om de over te nemen boekwaarde van het Merwedekanaal (Utrechtse deel) te bepalen en het restant van de rijksafkoopsom voor het Utrechtse deel opnieuw te berekenen. De provincies verwachten begin 2020 overeenstemming te bereiken over de financiële afwikkeling Vijfheerenlanden.

De visie op regiovorming is opgesteld en afgerond.

In 2019 is een start gemaakt met het ontwikkelen van een concreet programma gericht op het versterken van de regionale slagkracht van overheden in een
netwerksamenwerking. De vaststelling en implementatie volgt in 2020.

De provincie heeft regie gevoerd op de realisatie van een regiovisie in de Lopikerwaardregio.

De provincie is actief betrokken geweest bij de totstandkoming van het position paper van de Lopikerwaard. Dit position paper bevat een gezamenlijke visie van de Lopikerwaard gemeenten.

De provincie heeft regie gevoerd op het ontvlechtingsproces van UW Samenwerking (ontbinding ambtelijke fusie Montfoort en IJsselstein).

Onder regie van de provincie is de ontvlechting van het UW-samenwerkingsverband zorgvuldig uitgevoerd. Montfoort heeft voor de opstartfase van de nieuwe organisatie een incidentele financiële bijdrage van de provincie ontvangen voor de inhuur van ondersteuning.

De provincie heeft een actieve rol in de oriëntatie van Eemnes en de regio op de toekomstige ontwikkelingen rondom de herindeling Huizen, Blaricum en Laren en de consequenties daarvan.

Doordat de mogelijke herindeling van Huizen, Blaricum en Laren is stopgezet door Noord-Holland, kon Eemnes de samenwerking in BEL-verband voortzetten. Een actieve provinciale rol is daarmee komen te vervallen

De provinciale herindelingsprocedure Vijfheerenlanden is afgerond.

Per 1-1-2019 is de gemeente Vijfheerenlanden ingesteld. De financiële afwikkeling Vijfheerenlanden tussen Zuid-Holland en Utrecht liep in 2019 vertraging op, omdat nader financieel onderzoek door een externe accountant noodzakelijk was. Overeenstemming wordt begin 2020 verwacht.
.