Programma 7. Bestuur en middelen

Beleidsdoelen

7.6.1

Uitvoeren van dagelijks bestuur (Gedeputeerde Staten)

2019 is bestuurlijk gezien een enerverend jaar geweest. Zo nam op 21 januari 2019 de heer Willibrord van Beek afscheid als commissaris van de Koning. Op 1 februari 2019 is de heer Hans Oosters in een buitengewone Statenvergadering geïnstalleerd als commissaris van de Koning in de provincie Utrecht. Op 20 maart 2019 waren de verkiezingen voor Provinciale Staten, gevolgd door  de verkiezingen voor de Eerste Kamer. Na een periode van coalitieonderhandelingen werd op 5 juni 2019 het nieuwe college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht in de vergadering van Provinciale Staten geïnstalleerd. Op 9 juli 2019 maakte het college kennis met de zesentwintig Utrechtse colleges van burgemeester en wethouders tijdens een netwerk- en kennismakingsbijeenkomst op Huize Doorn.

Ook in 2019 hebben we de regionale belangen behartigd richting Rijk, kabinet en politiek. Zo is vanuit de provincie, samen met lokale overheden en maatschappelijke partners, op 21 mei 2019 voor de vierde keer de jaarlijkse Utrechtborrel in Den Haag georganiseerd. De druk op de woningmarkt stond dit jaar centraal. . Het evenement draagt bij aan de belangrijkste public affairs doelen: de profilering van de regio, het uitbreiden van het netwerk in Den Haag en ruimte om de inhoudelijke lobby-doelstellingen van de provincie te agenderen. Verschillende (kennis)instellingen en gemeenten in de regio  communiceren steeds meer over hun belangen en dragen zo substantieel bij aan de positionering en belangenbehartiging van de regio. Het afstemmen en goed opzetten van al deze zaken wordt steeds belangrijker. In 2020  wordt daarom verder gewerkt aan het in verbinding brengen van de public affairs.

Beoogde resultaten 2019

Gerealiseerde resultaten 2019

Geen beoogde doelen

De betrekkingen met gemeenten zijn geïntensiveerd.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18