Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

Beleidsdoelen

1.1.1

Versterken ruimtelijk beleid

Provinciaal Ruimtelijke Structuurvisie en Verordening (PRS en PRV)
In 2019 is de procedure om te komen tot de 1e partiële herziening van de PRS en PRV (Herijking 2016) agrarisch bedrijf Soest stopgezet. Deze was bedoeld om de vestiging van een nieuw agrarisch bouwperceel aan de zuidkant van de Peter van den Breemerweg in Soest mogelijk te maken. De procedure is stopgezet omdat de gemeenteraad van Soest besloot hier geen medewerking aan te verlenen.
In december 2018 is de 2e partiële herziening van de PRS/PRV vastgesteld. De uitbreiding van zeven bedrijventerreinen is uiteindelijk buiten de besluitvorming gelaten. Dit naar aanleiding van een zienswijze en verdere bestudering van recente Europese jurisprudentie. Deze uitbreidingen lopen nu mee in het traject van de provinciale Omgevingsvisie en Omgevingsverordening. Ze zullen worden opgenomen in het regionaal programma bedrijventerreinen. Gemeenten kunnen ondersteuning krijgen om tot een passende beoordeling te komen als het gaat om de mogelijke toename stikstofdepositie op N2000.
Vanaf 2021 wordt het provinciaal ruimtelijk beleid opgenomen in de provinciale Omgevingsvisie en de regels in de Omgevingsverordening. In 2019 is beleid geactualiseerd. Het resultaat is opgenomen in de ontwerpen van de visie en verordening. Deze zijn eind 2019 vastgesteld door Gedeputeerde Staten voor consultatie. Zie verder paragraaf 1.4: Provincie is Omgevingswetproof.
In de ontwerpen van de Omgevingsvisie en -verordening is ook de gemeente Vijfheerenlanden meegenomen. Het nog vast te stellen provinciale Omgevingsbeleid is daardoor op deze hele gemeente van toepassing.

Provinciale Inpassingsplannen
Met het opstellen van inpassingsplannen zorgen we dat provinciale ruimtelijke belangen actief geborgd of gerealiseerd worden. In 2019 is een inpassingsplan onherroepelijk geworden en zijn drie inpassingsplannen in voorbereiding.
Het inpassingsplan Kantoren, vastgesteld op 10 december 2018, is in september 2019 onherroepelijk geworden. Hiermee is de planologische overcapaciteit op basis waarvan nieuwe kantoren gebouwd kunnen worden gereduceerd. Het inpassingsplan is het laatste onderdeel van het sturende spoor van de provinciale kantorenaanpak om leegstand van kantoren tegen te gaan.
Het inpassingsplan Spooronderdoorgang Maarsbergen is voorbereid. Het voorontwerp is in december 2019 ter inzage gelegd. Het plan zal naar verwachting volgens planning in 2020 kunnen worden vastgesteld. Met de onderdoorgang van het spoor en het verleggen van de N226 in westelijke richting verbeteren de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid in Maarsbergen en omgeving.
In 2019 is gestart met de voorbereiding van het inpassingsplan (of projectbesluit) Rijnbrug Rhenen. Het voorontwerp wordt eind 2020 verwacht. Met het plan verbetert de doorstroming op de N233 ter hoogte van Rhenen. Ook is gestart met de voorbereiding van het inpassingsplan (of projectbesluit) Rondweg Oost Veenendaal. Het voorontwerp wordt 2020 verwacht. Met het plan wordt de doorstroming op de N233 ten oosten van Veenendaal verbeterd.

.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18