Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.2.3

Winkelen: aantrekkelijke centrumgebieden waar het goed ontmoeten is

In 2018 is de Retailvisie vastgesteld. Centrale doelen zijn de versterking van de bestaande winkelstructuur en het behoud van vitale centrumgebieden. De uitvoering gebeurt voor een belangrijk deel in het programma Binnenstedelijke Ontwikkeling. De rol van de provincie is vooral agenderend, verbindend en faciliterend richting gemeenten. Het gaat daarbij niet alleen om winkels en winkelleegstand, maar juist om een integrale aanpak van centrumgebieden waarin ook ontmoeten en beleven belangrijk zijn. De prioriteit in 2019 lag op het opbouwen en uitbouwen van een lerend netwerk onder gemeenten en andere relevante partners om zo verbinding te creëren. De ervaringen uit pilots uit 2017 en 2018 zijn verder uitgewerkt en omgezet in provinciale inzet (zoals inbreng van expertise) en (financiële) instrumenten De opgedane kennis gebruiken we  om samen met gemeenten nieuwe centrumgebieden aan te pakken. Met kennisontwikkeling en netwerkontwikkeling ondersteunen we gemeenten en marktpartijen bij hun visievorming en uitvoering.

In 2019 hebben wij een actief lerend netwerk tot stand gebracht onder gemeenten en andere partners over het onderwerp vitale binnensteden en retailopgaven. Ook zijn wij in 2019 actief betrokken geweest in de aanpak van twee centrumgebieden met retailopgaven (Woudenberg, Zeist).

De provincie heeft een actief lerend netwerk tot stand gebracht onder gemeenten en andere partners op het onderwerp vitale binnensteden en retailopgaven.

Er zijn bijeenkomsten voor de uitwisseling van kennis en best practices georganiseerd.

De provincie is aantoonbaar actief betrokken (geweest) in de aanpak van minimaal drie centrumgebieden met retailopgaven.

De provincie is betrokken geweest bij twee centrumgebieden.