Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.1.4

Maximaal benutten van data en digitale toepassingen bij beleid en opgaven

Het benutten van data en digitale toepassingen bij beleid en opgaven ontwikkelt zich volgens de doelstelling.
Begin 2019 is het provinciale portaal met omgevingsinformatie Geo-point extern gelanceerd. Het portaal biedt informatie en beleid over de leefomgeving gebruikersgericht via apps aan. Het gebruik intern en extern is in 2019 meer dan verdubbeld en meer dan vertienvoudigd ten opzichte van 2018. In totaal zijn er in 2019 vijftig apps voor de ondersteuning van in- en externe processen en opgaven ingericht. Zo hebben we vijf monitoringsdashboards opgezet gericht op kantoren, wonen en natuur. Deze worden gebruikt door met name onze overheidspartners en onszelf. Een aantal is ook voor eenieder toegankelijk. Daarmee zijn de data voor deze onderwerpen nog beter ontsloten voor analyses. Naast alle bijdragen vanuit dit doel om de provincie omgevingswetproof te maken is er specifiek ook verkend wat nodig is voor de monitoring van de Omgevingswet.

Onder de werktitel kaartCentraal zijn kaarten voor ruimtelijke opgaven ingericht, gerelateerd aan de Utrechtse kwaliteiten. Deze worden onder andere gebruikt bij het opstellen van de omgevingsvisie. Wij ondersteunen de planMER van de omgevingsvisie met onze digitale middelen, waaronder 3D-simulatie. In 2020 volgen de resultaten hiervan.
Voor het participatietraject rond het project N201 is een tool ontwikkeld die direct de gegevens rond het project en de varianten kan laten zien.
De geo-data over de gemeente Vijfheerenlanden is vanuit de Provincie Zuid Holland overgedragen en ingepast in onze informatiestructuur.

Er is een eerste verkenning uitgevoerd gericht op de ruimtelijke informatie- en kennisrol van de provincie in de regio. Gericht op de vraag: op welke wijze ondersteunt de provincie gezamenlijke opgaven met haar partners met kennis en informatie en wat moet de ambitie hierin zijn? Het doel hiervan is om een besluit te nemen hoe we met ruimtelijke informatie zullen omgaan.

Er zijn minimaal 15 apps ontwikkeld.

Er zijn 50 apps ingericht

Het gebruik van de geo-appstore is met 20% gestegen door de eigen organisatie, partners en burgers.

Het gebruik is in 2019 meer dan verdubbeld.

Bij minimaal twee beleidsthema’s is dynamische monitoring via dashboards toegepast.

Er zijn vijf monitoringsdashboards opgezet gericht op kantoren, wonen en natuur.

Vijfheerenlanden is integraal opgenomen in onze informatiestructuur en –proces.

De geo-data met betrekking tot Vijfheerenlanden is ingepast in onze informatiestructuur.

Er is een verkenning uitgevoerd met digitale dynamische Milieu Effect Rapportage (MER).

Voor de POVI PlanMER is een verkenning uitgevoerd voor de toepassing van dit instrument.

Complexe gebiedsgerichte opgaven zijn ondersteund met innovatieve middelen.

Er zijn meerdere complexe opgaven ondersteund met nieuwe mogelijkheden m.b.t. 3-D, gebruikersvriendelijk applicaties ten behoeve van inspraak e.d. Het betreft: de Omgevingsvisie/MER, herinrichting N201, verkenning snelfietsroutes, energietransitie/windmolenlocaties en duurzame gebiedsontwikkeling binnen gemeenten.