Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.2.2

Werken: kwaliteit op orde en transformeren

De grootste kansen om onze doelen die bijdragen aan onze ambities ten aanzien van aantrekkelijke steden en dorpen,  te realiseren liggen daar waar de gebouwde omgeving in verandering is. Daarom steken we veel energie en middelen in gebiedsontwikkelingen en -transformaties. Gebiedstransformaties vragen meestal ook om aanpak van de openbare ruimte. Daarnaast bieden ze kansen om andere opgaven aan te pakken, zoals energietransitie, andere of betere mobiliteit en infrastructuur en verbetering van een gezonde leefomgeving in combinatie met het beperken van hittestress en voorkomen van wateroverlast. Daarmee dragen we ook bij aan de uitvoering van de doelstellingen uit programma 3.

Gebiedstransformaties
In 2019 zijn we actief betrokken geweest bij de transformatie van twaalf gebieden, bijvoorbeeld Woudenberg (Centrumgebied) en De Bilt (Stationsgebied). . In al deze gebieden worden woningen gebouwd door leegstaande panden te transformeren, door renovatie of via nieuwbouw. In alle gebieden is ook aandacht voor energietransitie. In vier gebieden wordt expliciet de bereikbaarheid aangepakt. In elf is er aandacht voor een gezonde leefomgeving (groen, geluid) en in minimaal drie gebieden worden klimaatadaptieve maatregelen opgenomen in het plan. De resultaten van de energietransitie in de bebouwde omgeving staan in programma 4 onder Energie.

Gebiedsontwikkelingen
Bij alle gebiedsontwikkelingen waarbij de provincie betrokken is, draait het om het benutten van binnenstedelijke ruimte voor met name woningbouw. In vrijwel alle gebiedsontwikkelingen zorgen we dat ook mobiliteit en infrastructuur vroeg in de planvorming worden meegenomen. Heel concreet zijn de provinciale belangen in Utrecht (Merwedekanaalzone, Rijnsweerd), Nieuwegein (Rijnhuizen en centrum/stationsgebied), Stichtse Vecht (Planetenbaan en Kwadrant) en Woerden (Middelland en Stationsgebied).

Bestaande leegstand van kantoren blijft aandacht krijgen, alleen ligt de focus nu meer op de ontwikkeling van een heel gebied in plaats van de transformatie van een enkel kantoorpand. (Kantoren)transformatie is onderdeel van de Actie Agenda Woningmarkt. Voor vitale dorpen en steden zijn vitale centrumgebieden cruciaal. Winkels zijn daar onderdeel van, maar ook het functioneren van een centrum met alle functies die daarbij horen, inclusief ruimtelijke kwaliteit. Voor de aanpak van centrumgebieden hebben we in de gemeente Zeist, Veenendaal, Soest en Amersfoort ervaring opgedaan. Ook de inzet van een centrummanager in (Zeist (initiator, bemiddelaar, aanspreekpunt voor o.a. ondernemers) blijkt succesvol. Die inzet wordt nu door de gemeente, ondernemers en vastgoedpartijen samen verder voortgezet.

De provincie is aantoonbaar actief betrokken (geweest) in de uitvoeringsfase van tenminste 18 integrale gebiedsontwikkelingsprojecten (woon- en werkgebieden).

De provincie is actief betrokken geweest bij 16 projecten

In elk project zijn meekoppelkansen (energie, klimaat, mobiliteit, gezonde leefomgeving, cultuurhistorisch erfgoed) zichtbaar gemaakt en meegenomen.

De meekoppelkansen zijn in elk project zichtbaar gemaakt en meegenomen in het vervolgproces.

Waar nodig innoveren en experimenteren we met onze partners in deze concrete ruimtelijke ontwikkelingen.

Er zijn innovatieve aanpakken ondersteund waarbij de woningbouwopgave is gecombineerd met opgaven op het gebied van duurzaamheid, gezonde leefomgeving en klimaatadaptatie.