Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling

1.4.3

Aansluiten op Digitaal Stelsel Omgevingswet (landelijk)

In het project Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) helpen we met de digitalisering en aanpassing van de informatievoorziening van de andere projecten van het programma Invoering Omgevingswet. Daarnaast heeft het DSO eigen activiteiten om aan te sluiten op het landelijke stelsel.

In 2019 is samen met IPO het traject Samen Oefenen opgestart om met alle provincies en leveranciers klaar te zijn voor het digitaal publiceren van onze omgevingsvisie en -verordening.
Mede vanuit onze provincie is een interprovinciale richtlijn opgesteld om onze verordening in het Omgevingsloket te annoteren/digitaal leesbaar te maken.
Ook is in 2019 een gezamenlijke regionale agenda voor de informatie-aspecten binnen VTH tot stand gekomen.
Om onze provincie Omgevingswetproof te maken, is verder gestart met een project voor de noodzakelijke upgrade van het zaaksysteem.

Om de provincie Omgevingswetproof te maken is ook gestart met een project om te komen tot een nieuw vergunningensysteem.

Er is software beschikbaar en toepasbaar voor het opstellen en publiceren van de digitale Omgevingsvisie en –verordening.

Utrecht heeft samen met IPO veel initiatief genomen om het traject Samen Oefenen op te starten om met alle provincies en onze leveranciers klaar te zijn voor het digitaal publiceren van onze Omgevingsvisie en -verordening. De ontwikkeling van de software was echter nog niet gereed eind 2019 en loopt door in 2020. Deze volgt de landelijke ontwikkelingen.

Er is een structuur opgezet met definities die in de omgevingsverordening worden gebruikt.

Deze structuur is opgezet en ingevoerd. Met name vanuit Utrecht is een interprovinciale richtlijn opgesteld voor het annoteren/digitaal leesbaar maken van onze verordening in het Omgevingsloket. Dit is vastgesteld in AAC-ROWW.

Intern is de werkwijze voor het objectgericht schrijven met onze planjuristen uitgewerkt.

De implementatie van de (op dat moment bekende) veranderopgave voor de digitale aspecten van VTH is in uitvoering.

De veranderopgave voor de digitale aspecten is in uitvoering en gedeeltelijk operationeel. De vergunningchecker (vragenboom) voor de Kapvergunning is ingericht en staat binnenkort op de website. Alle voorbereiding voor aanbesteden van de noodzakelijke upgrade van het zaaksysteem zijn gedaan.

Het verzenden van de Omgevingsvisie en –verordening voor publicatie in de landelijke voorziening is voorbereid.

Een eerste proefverordening is gepubliceerd in de landelijke testomgeving vanuit de plansoftware. De leverancier is gemandateerd voor publicatie en heeft de provincie aangesloten. De voorbereiding is hiermee afgerond.