DEEL 2 DE JAARREKENING

Verplichte bijlagen

Reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen

Doel reserve

Het doel van de reserve is tweeledig. Enerzijds het egaliseren van exploitatiekosten van het vaste volume variabel onderhoud, inclusief bijbehorende plussen en minnen. Anderzijds ter financiering van de kapitaallasten die gekoppeld zijn aan de vervangingsinvesteringen. Gezien de groei in de kapitaallasten is sparen binnen deze reserve in het begin noodzakelijk gezien de gerichte bestemming.

Instellingsbesluit

15-12-2016, PS2016MME12

Kenmerken van de reserve

Soort reserve

Bestemmingsreserve

Functie

Voeding

De reserve wordt gevoed vanuit de algemene middelen.

Minimum bedrag

10000000

Maximum bedrag

25000000

Eindjaar

2055

Toereikendheid

Vrije ruimte

Nut en noodzaak

Om de fluctuaties van de uitgaven van het beheer & onderhoud op te kunnen vangen in het mobiliteitsprogramma, is het noodzakelijk om een egalisatiereserve te vormen.

Bestedingsplan

De middelen worden jaarlijks uitgegeven aan beheer en onderhoud van infrastructurele kapitaalgoederen. Het betreft hier om het variabele onderhoud.

Voorwaarde besteding

De te verwachten bestedingen worden uitgewerkt in het vierjaarlijkse meerjarenplan beheer en onderhoud dat wordt vastgesteld door Provinciale Staten.

Concrete verplichting

De opgestelde beheerplannen (MOP) van assetmanagement.

Relevante ontwikkelingen

Mate van doelrealisatie

In stand houden van onderhoud vaarwegen en nautisch beheer.

Risico's

De kans dat er meer middelen voor variabel onderhoud in een jaar nodig zijn dan in de bestemmingsreserve beschikbaar is, is tot 2022 niet te verwachten.

Bijzonderheden

geen

Begroot na wijziging

Realisatie

Saldo

Stand van de reserve per 01-01-2019

30.359

Storting

2.086

4.394

-2.308

Onttrekking

2.482

492

1.990

Stand van de reserve per 31-12-2019

34.261

Toelichting mutaties reserve 2019

In 2019 was per saldo een onttrekking uit de reserve voorzien van € 0,396 mln.., de realisatie is per saldo een storting van € 4,344 mln.. Het verschil veroorzaakt doordat het variabele onderhoud ca € 2,6 mln. aan wegen lager zijn in 2019 als gevolg van onder andere goedkopere werkzaamheden aan verhardingen, aan ombouw beweegbare brugbediening, beplantingsonderhoud en uitgestelde werkzaamheden aan stoplichtsystemen. Daarnaast zijn de lasten van variabel onderhoud aan vaarwegen ca € 2 mln. lager in verband met het verbod op het uitvoeren van baggerwerkzaamheden als gevolg van PFAS problematiek.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18