DEEL 2 DE JAARREKENING

Verplichte bijlagen

Reserve OV Concessie

Doel reserve

Efficiënt inrichten OV en vergroten tevredenheid OV-reizigers. Door egaliseren financiële effecten van de exploitatiesubsidie OV incl. Regiotaxi m.b.t. indexering, reizigers (opbrengsten)groei (U-OV) en afrekeningen c.q. bijstellingen.

Instellingsbesluit

Aankondiging in de Kadernota 2019-2022. PS 09-07-2018 PS2018PS05
Besluit bij Begroting 2019 05-11-2018
Besluit bij Begroting 2020 30-10-2019

Kenmerken van de reserve

Soort reserve

Bestemmingsreserve

Functie

Egaliseren

Voeding

Stortingen vanuit exploitatie programma Bereikbaarheid Openbaar Vervoer, conform Financiële spelregels exploitatiesubsidie OV opgenomen in de Kadernota 2019-2022, PS 09-07-2018Positieve resultaat tussen de begrote lasten en de werkelijke lasten worden in de reserve gestort. Het negatieve resultaat wordt uit de reserve onttrokken.Op deze manier worden schommelingen in de exploitatie subsidies opgevangen.Jaarlijks zullen we de voeding bekijken naar aanleiding van de meerjarige prognoses en we zullen  bijsturingsmaatregelen nemen als de verwachte voeding de aanvullende kosten niet meer kunnen opvangen. De U-OV-concessie is door de T-2-methode redelijk goed bij te sturen en we moeten bereid blijven dat instrument in te zetten. Een reserve zal immers de aandrang bij te sturen kunnen verminderen.

Minimum bedrag

0

Maximum bedrag

99999999

Eindjaar

9999

Toereikendheid

De reserve is in 2019 ingesteld en is bij de instelling nihil. Afhankelijk van de realisatie in 2019 kan de toereikendheid van de reserve bepaald worden.

Vrije ruimte

n.v.t.

Nut en noodzaak

n.v.t. reserve vanaf 2019 ingesteld.

Bestedingsplan

n.v.t. reserve vanaf 2019 ingesteld.

Voorwaarde besteding

n.v.t. reserve vanaf 2019 ingesteld.

Concrete verplichting

n.v.t. reserve vanaf 2019 ingesteld.

Relevante ontwikkelingen

Op dit moment is het saldo relatief laag (€ 2 mln.).  Zo is een van de spelregels om een hogere LBI (landelijke bijdrage index OV) dan CPB CEP te compenseren vanuit deze reserve. Waarschijnlijk is dat in 2019 al het geval, en mogelijk ook in 2020. Tegelijkertijd is 2020 een van de duurdere jaren in de periode 2020-2023 met veel investeringen (belangrijkste is de exploitatie UHL en toename tramverhuur). In jaren daarna neemt dit weer wat af door geleidelijke toename reizigersopbrengsten (de kost gaat voor de baat uit).
Gedurende 2019 en 2020 zal worden bekeken of de voeding wel voldoende is om de aanvullende kosten op te vangen. Als blijkt dat het saldo van de reserve onvoldoende is zal een voorstel volgen voor aan een aanvullende storting. Daarbij zal in eerste instantie worden gekeken naar de reserve Mobiliteitsplan en reserve BDU inzake BRU, want daarin zijn egalisatie effecten van vóór 2019 in afgewikkeld.
Bij de Slotwijziging 2019 is er € 5 mln. in deze reserve gestort voor het realisatieplan Zero-emmissie OV. Deze regeling gaat vanaf 2020 in zal meelopen in de exploitatiesubsidie concessie. De schommeling hiervan worden opgevangen binnen deze reserve.

Mate van doelrealisatie

n.v.t. reserve vanaf 2019 ingesteld.

Risico's

n.v.t. reserve vanaf 2019 ingesteld.

Bijzonderheden

n.v.t. reserve vanaf 2019 ingesteld.

Begroot na wijziging

Realisatie

Saldo

Stand van de reserve per 01-01-2019

0

Storting

7.158

7.158

Onttrekking

Stand van de reserve per 31-12-2019

7.158

Toelichting mutaties reserve 2019

Storting conform de bijgestelde begroting 2019. Zie hiervoor de Voorjaarsnota 2019 en de Slotwijziging 2019.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18